Beter geen (tonijn)sushi op het menu

Laatst bijgewerkt: December 2017 | 17 reacties
123-sushi-voed-vis-12-17.jpg

tips Alhoewel ze een gezond imago hebben, zet u beter geen sushi en zeker geen tonijnsushi of -sashimi op uw kerst- of eindejaarsmenu. Een sushi bevat meer calorieën en is minder gezond dan het lijkt. Bovendien zijn sommige tonijnsoorten (zoals blauwvintonijn) met uitsterven bedreigd en worden bij de tonijnvangst ook veel andere vissen zoals dolfijnen en zeeschildpadden gedood.

• Calorieën
Eén sushi bevat ongeveer 40 tot 50 kcal, 100 g sushi 160 tot 200 kcal. Dat is ongeveer evenveel als bijvoorbeeld een garnaalkroket en meer dan een croissant of een appelflap.

• Zout & suiker
Sushi bevat relatief veel zout. Zo is de rijst die in de sushirollen zit gezouten en bevat ze ook suiker. Ook de vis kan gezouten zijn. En in de sojasaus die er meestal bij geserveerd wordt, zit ook veel zout.

• Kwik
De vis die voor sashimi en sushi wordt gebruikt, zoals tonijn, zwaardvis, zalm, paling, makreel enz., bevat vrij hoge concentraties methylkwik en andere zware metalen, dioxines en PCB’s. Dat geldt vooral voor tonijn. Een recent Amerikaans onderzoek (www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13669877.2013.822925#.Upy5K4WJWMI) toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die wekelijks een tiental tonijn-sushi’s eten, te veel kwik binnenkrijgen.
Om die reden wordt trouwens afgeraden om meer dan twee keer per week vette vis te eten (zoals tonijn, zalm, makreel, haring enz.). Dat geldt zeker voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

• Listeria
Alle rauwe en gerookte vis kan Listeria bevatten. Dat is een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken. De kans op besmetting met Listeria is klein maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Vooral zwangere vrouwen moeten oppassen omdat het bij die groep kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Ook oudere mensen en mensen met een verminderde afweer, moeten voorzichtig zijn. Koken en voldoende verhitten vernietigt de bacterie.

Als u toch sushi’s wilt serveren, kies dan voor vegetarische sushi met bijvoorbeeld avocado, wortel, gember, asperge of komkommer, of met gekookte garnaal, krab of Japanse omelet.


verschenen op : 15/12/2017 , bijgewerkt op 20/12/2017

17 reacties

Beter geen (tonijn)sushi op het menu

door Roger Geens, 29 December 2017 om 13:56

In Japan is makreel en tonijn steeds heel vers ,wij kunnen zulke kwaliteit hier niet kopen .Ik eet nooit geen rauwe vis en zeker ook geen te zoute vis ,want zout verbergt dikwijls de minder goed kwaliteit .

Beter geen (tonijn)sushi op het menu

door Arthur, 4 December 2014 om 09:01

Zeer goed artikel. Foutje inzake aantal calorieen appelflap. Gewone portie appelflap weegt 90 gr en bevat ongeveer 370 kcal. Trouwens 160 tor 200 kcal voor 100 gr. sushi is geen echte caloriebom.

shushi

door redactie, 3 January 2014 om 13:36

Beste Lies Dermont, Wij worden graag terechtgewezen als we fouten maken. Wie maakt er nu nooit een fout? Dan zetten we ze ook recht. Een beleefde terechtwijzing wordt wel altijd meer geapprecieerd. In dit geval hier nu: Groene Boekje: sushi, meervoud sushi’s. Beleefde groeten, de redactie

shushi

door anoniem, 2 January 2014 om 19:44

Waar gaat de journalistiek naartoe als men niet meer deftig kan schrijven. Shushi heeft namelijk geen meervoud (zoals alle Japanse woorden trouwens). Men zegt en schrijft dus: 1 shushi, meerdere shushi.

bekijk alle 17 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub