Kunnen antibiotica eczema veroorzaken in kinderen?

Laatst bijgewerkt: October 2013
123-fv-fles-medic-pil-170_08.jpg

nieuws Antibiotica toedienen aan baby's kan hun risico op eczeem met 40 procent verhogen, zo waarschuwen onderzoekers. Bovendien zorgt elke bijkomende antibioticakuur voor een extra verhoogd risico van 7 procent. Dat schrijven Britse onderzoekers in het British Journal of Dermatology.

Het onderzoeksteam bestudeerde 20 eerdere onderzoeken en kwam tot het besluit dat kinderen met eczeem beduidend vaker behandeld werden met antibiotica in hun eerste levensjaar. Wanneer de moeder tijdens de zwangerschap antibiotica kreeg, was er geen verhoogde kans op eczema.

Een mogelijke verklaring is dat de antibiotica zorgen voor veranderingen van de bacteriën in de darmen. Dat zou het ontwikkelende immuunsysteem verstoren, waardoor de ontwikkeling van allergische ziektes aangemoedigd wordt. Maar het zou ook kunnen dat kinderen met een aanleg voor allergie en eczema meer infecties krijgen en dus ook meer antibiotica krijgen. Dat het eczema met andere woorden geen gevolg is van het antibioticagebruik, maar dat deze kinderen vaker ziek zijn en dus ook meer antibiotica nodig hebben.

In een reactie op dit onderzoek zegt de Britse National Health Service dat dit onderzoek geen sluitend bewijs levert voor een verband tussen antibiotica en eczema, en zeker geen reden is om géén antibiotcia voor te schrijven wanneer dat nodig wordt geacht. Het moet wel aanzetten tot voorzichtigheid bij het voorschrijven van antibiotica.

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub