Maximale hartslag-test

Laatst bijgewerkt: december 2004 | 5 reacties | 219861 x gelezen

testen Om te weten of een bepaalde hartslag bij een gegeven inspanning hoog of laag is, kan men in een sportlaboratorium een test afleggen waarbij de inspanning gradueel tot het maximum opgedreven wordt. Indien men op basis van de hartslag wenst te trainen, vraagt men best om sportspecifiek getest te worden. Een fietser legt dus best een test af op de fiets, een loper op de loopband. Is men voetballer dan kan de inspanningstest het best op een loopband afgenomen worden. Voetbal is immers een 'loopsport'. Moeilijker wordt het wanneer men bv volleybal of tennis speelt. Daar is de keuze vrij, maar het best kiest men voor een test die overeenkomt met de sport waarmee men zijn conditie wenst bij te schaven.
Met de gegevens uit zulke inspanningstest kan de arts de optimale trainingsintensiteiten bepalen en uitdrukken in hartfrequentiezones zodat er zeer gericht op bv. uithouding getraind kan worden.

Een andere mogelijkheid is om te trainen op basis van de individueel vastgestelde maximale hartslag (HFmax). Komt men boven die maximale hartslag dan traint men niet langer aeroob (dus op uithouding), maar anaeroob (dus op weerstand).
Er bestaat een eenvoudige manier om die maximale hartslag te bepalen. Daartoe trekt u uw leeftijd af van het cijfer 220. Het aldus bekomen getal is uw maximale hartslag.

HF max = 220 - leeftijd 0 (mogelijke afwijking 10 slagen/minuut)

Met deze formule kan men zijn maximale hartslag voorspellen, maar er kan wel een fout optreden van 10 slagen naar boven of naar onder.
Alhoewel men uit een formule de theoretische maximale hartslag kan bepalen, is het niet aangeraden om zich hierop te baseren. Veiliger en betrouwbaarder is om de maximale hartslag te bepalen tijdens een korte test bij de arts of op training.
Er bestaan ook tabellen waaruit men percentages van de HFmax koppelt aan bepaalde trainingsvormen. Wanneer men bijkomende de hartslag in rust meet, kan men de trainingsintensiteiten nog verder verfijnen.

zie ook artikel : Trainen op basis van hartslag

zie ook artikel : De hartslagmeter


verschenen op : 28/07/2002, bijgewerkt op 07/12/2004

Reacties op "Maximale hartslag-test"

Maximale hartslag-test

door remi, 10 december 2013 om 16:50

Tijdens het fietsen, met verschillende hellingen krijg ik mijn hartslag niet hoger dan 80, en zit dan aan mijn limiet, ik ben 64 en fiets enkele malen per weeksteeds zo rond de 50 km met de mountenbike. In rust heb ik 40. Is dit normaal?

Maximale hartslag-test

door Nermin, 2 augustus 2013 om 14:04

Ik ben een jongen van 17 tot welke hoeveelheid hartslagen kan ik gaan per minuut ?

Maximale hartslag-test

door anoniem, 24 mei 2012 om 12:45

Bij hiit is mijn hartslag al tot 194 gegaan kan ik dit gegeven als mijn max. hartslag aanvaarden. Ik ben 33 en volgens die regel van 220 - leeftijd zou het zogezegd 187 moeten zijn.

max. hartslag = 220-leeftijd

door anoniem, 18 december 2011 om 11:48

Het regeltje van 22-leeftijd is enkel in 't leven geroepen voor de recreatieve sporter omwille van het rekengemak ... Regelmatige sporters bepalen hun max heartrate bij een specialist d.m.v. een inspanningstest waar ook de VO2max wordt bepaald !

max. hartslag = 220-leeftijd

door anoniem, 4 juni 2011 om 14:43

Tijdens een looptraining,bij warm weer, had ik een hartslag van 233slagen/min. Ik ben 50 jaar en toch had ik niet de indruk dat ik over mijn "limiet" gegaan was,daar ik bij een iets lagere loopsnelheid direct naar hartslag 164 terugviel. Mijn hartslag in rust is ongeveer 50 slagen/minuut.

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
gezondheid.be op Facebook

pub