Voedingstips bij warm weer

Laatst bijgewerkt: August 2016 | 1 reacties
BBQ-buiten.jpg

dossier • Bij warm weer moet je meer drinken dan je dorst hebt. Drink ten minste anderhalve liter, bij voorkeur water. Drink regelmatig tussendoor. Beperk alcoholbevattende en suikerrijke dranken.

zie ook artikel : Water doet leven!

• Vooral bij bejaarden en kleine kinderen moet erop worden toegezien dat zij regelmatig en voldoende water drinken.

• Was hervulbare flesjes en drinkbekers altijd zorgvuldig uit. Wegwerpflessen worden best maar eenmalig gebruikt en niet opnieuw gevuld.

• Sommigen hebben geen honger als het warm is. Tracht toch op regelmatige tijdstippen te eten. Frisse salades en andere rauwe groenten zijn een goed alternatief. Zij kunnen op diverse manieren met andere voedingsmiddelen worden gecombineerd. Spring zuinig om met mayonaise en andere sausen.

• Tijdens de zomerperiode is er een ruim aanbod van vers fruit waardoor variëren makkelijk is. Fijngesneden gekoeld fruit biedt een aangename verfrissing en zet ertoe aan er regelmatig een hapje van te nemen. Een glas koude melk, karnemelk of yoghurt kunnen tussendoor eveneens verfrissing bieden.

• Bedenk dat bacteriën, ook ziekmakende, van warm weer houden en dan extra goed gedijen. Verlies daarom de volgende elementaire hygiëneregel nooit uit het oog: hou gekoelde producten koud en verhit warme gerechten voldoende.

zie ook artikel : Voeding & hygiëne: Voedselvergiftiging: hygiene helpt voorkomen

• Neem op boodschappentocht een koeltas mee voor gekoelde en diepgevroren waren. Rij meteen naar huis. Maak geen ommetje met boodschappen in de koffer.

zie ook artikel : Koelbewust winkelen bij warm weer

tomaten-langwerpig.jpg
• Ga je picknicken, breng dan pas kort voor het vertrek de producten vanuit de koelkast over naar een voldoende gekoelde koelbox of -tas (4°C). Dat geldt zeker voor het beleg (al dan niet al op de broodjes), melkdrankjes en -desserts. Groenten, fruit en drankjes zijn ook lekkerder wanneer ze fris worden opgediend.

• Blijf je thuis, haal verse producten dan pas uit de koelkast net voor je ze gaat bereiden of opeten.

• Hou tijdens de bereiding rauwe en bereide voedingsmiddelen gescheiden, vooral ook tijdens het barbecuen. Gebruik aparte schotels, snijplanken, messen en vorken voor rauwe en bereide ingrediënten.

zie ook artikel : Hou je keuken veilig

• Ga je picknicken, breng dan pas kort voor het vertrek de producten vanuit de koelkast over naar een voldoende gekoelde koelbox of -tas (4°C). Dat geldt zeker voor het beleg (al dan niet al op de broodjes), melkdrankjes en -desserts. Groenten, fruit en drankjes zijn ook lekkerder wanneer ze fris worden opgediend.

• Blijf je thuis, haal verse producten dan pas uit de koelkast net voor je ze gaat bereiden of opeten.

• Hou tijdens de bereiding rauwe en bereide voedingsmiddelen gescheiden, vooral ook tijdens het barbecuen. Gebruik aparte schotels, snijplanken, messen en vorken voor rauwe en bereide ingrediënten.

• Laat schotels met gegrilde producten maar ook salades, sauzen en dergelijke, nooit in de zon staan. Tracht alles warm (wat gebarbecued is) of koud (salades enz.) te houden. Wanneer je verschillende kleine porties voorziet, gaat dit makkelijker.

zie ook artikel : Gezond barbecueën

• Laat diepvriesproducten niet op kamertemperatuur ontdooien maar altijd in de koelkast. Groenten en vis bijvoorbeeld kunnen onmiddellijk worden bereid. Vooraf ontdooien is dan niet nodig.

zie ook artikel : Ontdooien: zo hoort het.

bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 24/08/2016 , bijgewerkt op 24/08/2016

1 reacties

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub