Aanbevelingen voor eiwitten

Laatst bijgewerkt: November 2015 | 11 reacties

dossier

zie ook artikel : Algemene opmerkingen ivm de aanbevelingen van de hoge Gezondheidsraad

Eiwitten

Eiwitten zijn van belang voor de opbouw en het in stand houden van het lichaam. Daarnaast leveren ze energie: per gram 4 kcal (17 kJ).
Eiwitten leveren ook aminozuren . Dat zijn de bouwstenen die nodig zijn voor de opbouw van de cellen, de spieren en organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. Vooral in de groei wordt veel weefsel opgebouwd. Maar ook een volwassene heeft eiwitten nodig: er is steeds afbraak en slijtage, waardoor vervanging en opbouw van weefsel nodig is. Bij verwondingen of verbranding is eiwit belangrijk om de beschadigde weefsels weer op te bouwen.
Ongeveer 10% van de totale energiebehoefte zou afkomstig moeten zijn van eiwitten.
De hoeveelheid eiwit die nodig is hangt af van het lichaamsgewicht. Als meer eiwit wordt opgenomen dan nodig is voor de opbouw van weefsel, dan wordt het teveel omgezet in energie. Overtollige energie wordt opgeslagen in lichaamsvet.

Bronnen

123-voed-eiwitten-kaas-melk-170_01-2.jpg
Eiwit komt uit plantaardig en dierlijk voedsel. Plantaardig eiwit wordt vooral geleverd door brood, granen en peulvruchten zoals bruine of witte bonen. Dierlijk eiwit komt voor in vlees, vis, kip, melk, kaas en eieren. Eiwitten worden bij de vertering in de maag en de darmen afgebroken tot hun bouwstenen: aminozuren. Uit deze aminozuren bouwt het lichaam zelf lichaamseiwitten op.

zie ook artikel : Eiwitten

Tekort

Een tekort aan eiwit in de voeding leidt tot een gebrek aan kracht (fitheid) en verminderde weerstand tegen infectieziekten. Een groot tekort, zoals in ontwikkelingslanden soms voorkomt, heeft slechte groei en slechte spierontwikkeling tot gevolg. In België is eerder sprake van een overmaat aan eiwit.

Volwassenen

Voor volwassenen wordt 0,75 g eiwit per kg lichaamsgewicht aanbevolen, om tegemoet te komen aan de behoefte van 97,5% van de volwassen bevolking (PRI).
Deze waarde is echter geen aanbevolen hoeveelheid: een correctie moet nog worden aangebracht voor de "netto eiwit benutting" (NPU: Net Protein Utilisation). Deze factor houdt rekening met de verteerbaarheid en de biologische waarde van de eiwitten. In de Belgische aanbevelingen is uitgegaan van een NPU van 0,7 als gemiddelde waarde gerekend.



Met volgende formule kan de eigenlijke aanbevolen eiwitopname (in g/dag) worden berekend:

Lichaamsgewicht x 0,75 g/kg/dag
_______________________________
NPU van het voedingseiwit

Aanbevolen eiwitopname voor volwassenen
in functie van het lichaamsgewicht

Gewicht Voedingseiwit g/dag
0 43
45 48
50 54
55 59
60 64
65 70
70 75
75 80
80 86
85 92
90 96
zwangerschap + 14
borstvoeding + 23

Kinderen en jongeren tot 18 jaar

• Bij kinderen heeft niet alleen het basaal metabolisme, maar ook een aangepaste groei zijn noden. Deze bijzondere behoefte veronderstelt een bijkomende eiwitopname enerzijds en een verhoging van het aandeel van de essentiële aminozuren in het totaal van de aanbevolen hoeveelheid eiwit anderzijds. Dit aandeel daalt van 54% voor kinderen naar 14% voor volwassenen. Daarom is de opname van essentiële aminozuren op elke leeftijd, maar vooral bij pasgeboren en zuigelingen, zeer belangrijk.
De behoefte aan eiwitten en het aandeel hierin van essentiële aminozuren is ook afhankelijk van het geslacht.
• In Europa is de kwaliteit van de eiwitten in de voeding in principe zodanig, dat aan de aminozuur-behoefte voldaan is, zodra dit het geval is voor de eiwitbehoefte.
• Voor pasgeborenen en zuigelingen moeten histidine (zowat 25 mg per kg per dag) en taurine (zowat 5 à 8 mg per kg per dag) deel uitmaken van de voeding tot de leeftijd van tenminste 3 of 4 maanden.

Aanbevolen eiwitinname voor kinderen vanaf de geboorte tot 6 maanden

 

Leeftijd in maanden

 Onderhoud
g/kg/dag

Toename in lichaamseiwit
g/kg/dag

Gemiddelde behoefte
g/kg/dag

Aanbevolen inname
g/kg/dag

 

1

 

0,58

 

0,83

 

1,41

 

1,77

 

2

 

0,58

 

0,65

 

1,23

 

1,50

 

3

 

0,58

 

0,55

 

1,13

 

1,36

 

4

 

0,58

 

0,49

 

1,07

 

1,24

 

6

 

0,58

 

0,40

 

0,98

 

1,14

Schatting van de eiwitbehoefte en van de aanbevolen inname voor kinderen van 6 maand tot 10 jaar.

Leeftijd in jaren

Onderhoud g/kg/dag

Toename in lichaamseiwit g/kg/dag

Gemiddelde behoefte g/kg/dag

Aanbevolen inname g/kg/dag

0,5

0,66

0,46

1,12

1,31

1

0,66

0,29

0,95

1,14

1,5

0,66

0,19

0,85

1,03

2

0,66

0,19

0,79

0,97

3

0,66

0,13

0,73

0,90

4

0,66

0,07

0,69

0,86

5

0,66

0,03

0,69

0,85

6

0,66

0,06

0,72

0,89

7

0,66

0,04

0,74

0,91

8

0,66

0,08

0,75

0,92

9

0,66

0,09

0,75

0,92

10

0,66

0,09

0,75

0,91

Schatting van de eiwitbehoefte en de aanbevolen inname voor kinderen van 10 tot 18 jaar.

tabel-eiwit.jpg

Aanbevolen hoeveelheden essentiële aminozuren op verschillende leeftijden (mg/kg/dag)

aminozuren zuigelingen (3-4m) peuters(2-jaar) schoolleeftijd (8-12 jaar) volwassenen
min max
Histidine 28 ? ? ? (8-12)
Isoleucine 70 31 30 28 10
Leucine 161 73 45 44 14
Lysine 103 64 60 44 12

Methionine+ Cystine

58 27 27 22 13
Fenylalanine+ Tyrosine 125 69 27 22 14
Threonine 87 37 35 28 7
Tryptofaan 17 12,5 4 3,3 3,5
Valine93 93 38 33 25 10
Totaal gehalte 714 352 261 216 84

bron: Seksueledisfuncties.nl


verschenen op : 16/03/2004 , bijgewerkt op 01/11/2015

11 reacties

EXTREEM SLAAPPROBLEEM

door anoniem, 30 November 2014 om 16:56

Helpt Glutamine ? Ik wordt via het www aangeraden dit aan te schaffen !.... Graag Uw reactie aub

hoeveel eiwit per dag

door peter, 10 July 2012 om 09:18

je moet nog delen door NPU (=0.7). En dan kom je op 64,28.

hoeveel eiwit per dag

door marian van kampen, 25 June 2012 om 11:56

staat er geen foute berekening van de hoeveelheid eiwit bij volwassenen? 0.75 x 60= 45 gram per dag en geen 64 of vergis ik me?

eiwitten

door loreen, 30 December 2005 om 16:14

aanbevolen word om niet meer dan 35 gram eiwit per uur te nuttigen,dit om de nieren niet te overbelasten verder volstaat voor een normaal persoon 0,85 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht voor een beginnende krachttrainer volstaat maar liefst 2 gram per kg lichaamsgewicht (onder de 1,5 gr per kg lichaamsgewicht is spiergroei haast niet mogelijk) goeie eiwitrijke voedingsbronnen: Tonijn Koolvis Heilbot Kabeljauw Kipfilet Kalkoenfilet Tartaar Gerookt vlees Rosbief Lever Kwark Noten Eieren Sojabonen groetjes!

eiwtten

door anoniem, 8 December 2005 om 17:02

Eiwitten worden idd in vet omgezet als er een te hoge inname is, je nieren worden bij een t ehoge inname enorm bellast wat voor problemen zorgt op latere leeftijd. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn vlees,vleeswaren, kaas, melk en melkproducten,... probeer deze te beperken in je voeding en je zal geen problemen hebben. Men rekent 1g eiwit per kg lichaamsgewicht. Een persoon die dus 60 kg weegt mag 60 g eiwitten innemen. Je eiwitinname over een hele dag mag zo'n 10 - 15 En% bedragen van je totale energieinname. groeten Ellen

bekijk alle 11 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub