Voeding en kanker

Laatst bijgewerkt: November 2015 | 8 reacties
In dit artikel
Voeding en kanker

dossier 30 tot 40% van alle kankergevallen kunnen worden voorkomen door een aangepaste voeding. Tot dit besluit komen het Britse World Cancer Research Fund en het Amerikaanse Institute for Cancer Research in een uitgebreid rapport.

voed-gez-fruit-gr-170_400_10.jpg
De laatste jaren verschijnen er steeds meer studies die aantonen dat onze voedingsgewoonten of bepaalde bestanddelen uit onze voeding, mogelijk een invloed hebben op het ontstaan of het voorkomen van kanker. In dit rapport, (Food, Nutrition and the Prevention of Cancer: a Global Perspective, 1997) waaraan drie jaar werd gewerkt door een groep van 15 leidende kankerspecialisten uit heel de wereld, bijgestaan door nog eens een 100-tal wetenschappers en specialisten van diverse organisaties, worden al die studies samengebracht en in perspectief geplaatst. Bovendien bevat het rapport ook een aantal concrete aanbevelingen.

De invloed van onze voeding op kanker is dubbel. Enerzijds kunnen bepaalde eetgewoonten en bepaalde voedingsbestanddelen mede aan de basis liggen van het ontstaan van kanker. Maar anderzijds bevat onze voeding ook stoffen die bescherming kunnen bieden tegen kanker.

Risicofactoren

Een eerste serie aanbevelingen heeft dus betrekking op het vermijden van bepaalde voedingsproducten en ongezonde eetgewoonten die kanker kunnen bevorderen.

1. Vermijd zwaarlijvigheid en zorg voor dagelijkse lichaamsbeweging;

2. Verminder de totale vetinname tot een maximum van 30% van het totaal aantal opgenomen caloriën. Beperk vooral de vetten van dierlijke oorsprong.

3. Beperk de vleesconsumptie tot max. 100 g per dag. Geef de voorkeur aan magere vleessoorten (zoals gevogelte).

4. Wees matig met alcohol. Maximaal een tweetal glazen per dag.

5. Spring matig om met gezouten en gerookte voedingswaren.

6. Beperk de consumptie van gegrilde vlees- en viswaren, zeker wanneer ze zwartverbrand zijn.

7. Eet nooit beschimmelde producten en beperk de consumptie van schimmelkazen. Diverse graan- en notensoorten zijn ook vatbaar voor schimmels, zodat ze best niet worden gegeten nadat de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Obesitas of zwaarlijvigheid wordt in verband gebracht met haast alle vormen van kanker, uitgezonderd longkanker. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat vetweefsel bepaalde hormonen tot oestrogenen kan omzetten. Vandaar de aanbeveling om te letten op uw gewicht en de dagelijkse vetinname te beperken, ook al bestaat er waarschijnlijk geen directe relatie tussen een vetrijk dieet en kanker.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, heeft het rapport geen aanwijzingen gevonden voor de schadelijkheid van allerlei voedingsadditieven (zoals kleur- en smaakstoffen) en residuen van bv. pesticiden, op voorwaarde dat de wettelijke normen worden gerespecteerd.

Kankerwerende stoffen

Vele voedingselementen wordt de eigenschap toegedicht om kanker te kunnen voorkomen. Men noemt ze "anticarcinogen".

Mogelijke anticarcinogenen in onze voeding:

bestanddeelbron
vitamine Alever, fruit, groenten
vitamine Evolgraanproducten, plantaardige olie, bladgroenten
vitamine C fruit, groenten
foliumzuur volgraanproducten, fruit, groenten
selenium vlees, volgraanproducten
carotenen fruit, groenten
voedingsvezels volgraanproducten, fruit, groenten, bonen
calcium melkproducten

Over het preciese werkingsmechanisme van deze verschillende stoffen bestaat nog veel onduidelijkheid. Sommige vitamines en mineralen, zouden de vorming van bepaalde kankerverwekkende stoffen kunnen afremmen of neutraliseren. Voedingsvezels verminderen de transit-tijd van de stoelgang, zodat het mogelijke contact van carcinogenen met de darmwand verminderd wordt. Verder zouden bepaalde soorten voedingsvezels en calcium zich binden met galzuren, die er van verdacht worden de coloncellen te irriteren en zo tot verhoogde celdeling aan te zetten.

Wat met de huidige kennis van zaken wél vaststaat is dat met het oog op de kankerpreventie vooral de consumptie van verse groenten en fruit moet worden bevorderd. Volgens een recent Nederlands onderzoek zou het aantal nieuwe kankergevallen jaarlijks met 7 tot 21% kunnen worden teruggedrongen wanneer de gemiddelde dagelijkse consumptie van groenten en fruit met 120 g zou stijgen. Voor sommige kankers zou dat percentage zelfs tot 50% kunnen oplopen.

Het Brits-Amerikaans rapport stelt een dagelijkse consumptie van verse groenten en fruit van 400 tot 800 g voorop. Bovendien zou men dagelijks ook 600 tot 800 g eiwit- en zetmeelrijke producten van plantaardige oorsprong moeten eten (graanproducten, bonen, enz.), liefst zo weinig mogelijk bewerkt. Belangrijk is ook om voor een grote afwisseling te zorgen omdat elke soort groenten en fruit wel een of ander nuttig ingrediënt bevat.

Het heeft volgens het Amerikaans rapport niet de minste zin om een beperkte consumptie van groenten en fruit te willen compenseren met allerlei voedingssupplementen. Ten eerste weet men niet precies welke stoffen nu precies welk effect hebben, en ten tweede zijn het waarschijnlijk de combinaties van verschillende stoffen die een bepaald effect hebben en niet de verschillende stoffen apart. Bovendien zijn er misschien ook bepaalde stoffen die we nu nog niet kennen.

Praktische richtlijnen

Enkele tips om makkelijker meer fruit en groenten in je dagelijkse voeding te schakelen :

• gebruik vers fruit op puddings, yoghurt en andere desserts
• kies voor 100% vruchten- of groentensappen in plaats van limonades
• zorg steeds voor een volle fruitschaal
• voorzie steeds wat verse rauwe groenten in de frigo als snack
• probeer één of twee vegetarische schotels per week, zoals bonen en rijst of pasta’s.
• neem vers of gedroogd fruit mee van huis als snack in plaats van de traditionele zoetigheden
• wees creatief bij het bereiden van slaatjes: probeer verse spinazie, sla, rode kool, spruitjes, bloemkool, erwtjes, zucchini, paddestoelen, rode of gele paprika’s, rozijnen, druiven, appelschijfjes, ananas,geraspte wortel, komkommer...
• beleg je sandwiches met komkommers, tomaat, zucchini, geraspte worteltjes...

bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 01/09/2000 , bijgewerkt op 03/11/2015

8 reacties

Voeding en kanker

door Genyl, 10 May 2015 om 13:51

Ik denk dat kanker voor veel voorkomt in groepen waar veel fabrieken staan en slechte lucht is en weinig bewogen wordt. Ook eenzaamheid en stress kunnen ziektes met zich meebrengen. Eten is één onderdeel van gezond leven.

Ganoderma

door anoniem, 6 July 2013 om 22:01

Eten is inderdaad zo ontzettend belangrijk. Ik heb totaal mijn manier van eten veranderd: veel curcuma, gember, goji bessen en ganoderma. Ganoderma is een paddestoel uit Azie die heel gezond schijnt te zijn vooral tegen kanker maar tegen vanalles. Heb altijd besteld bij een NL talige handelaar en dat liep heel goed: www.cafeorganogoldkoffie.eu

voeding en kanker

door anoniem, 11 June 2012 om 18:57

Ik vind dit 'n zeer goed artikel.Heb zelf borstkanker gehad,dus....zulke studies zijn zeer welkom voor ons...bedankt.

Kanker en voeding

door anoniem, 6 February 2012 om 09:43

thanks for the tip; geen stress is net zo belangrijk!!!!

kanker en voeding

door anoniem, 27 April 2011 om 10:55

www.trosradar.nl/uitzending/item/659/de-mythes-over-melk/ www.kickstarter.com/projects/1730342331/got-the-facts-on-milk-the-milk-documentary

bekijk alle 8 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub