40 percent hart- en vaatpatiënten heeft probleem bij verandering van geneesmiddelen

nieuws Vier op de tien patiënten die hart- en vaatmedicatie innemen krijgen problemen als ze de apotheker een ander goedkoper geneesmiddel aflevert dan hetgeen door hun arts is voorgeschreven of hetgeen ze gewoonlijk gebruiken. Het gaat dan om een middel met eenzelfde werkzame stof maar van een ander merk. Van deze patiënten heeft een kwart (26%) daar enigszins een probleem mee en 15% ervaart het als een groot probleem. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe ze het nieuwe medicijn moeten innemen, vinden de verpakking onhandig en ervaren bijwerkingen.

Dat blijkt uit onderzoek van NIVEL, het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg. De onderzoekers hebben 553 patiënten bij 27 apotheken gevraagd naar hun ervaringen van het afgelopen jaar. Bijna de helft van de ondervraagden zei van medicatie te zijn gewisseld: 13% op initiatief van de arts en de rest op initiatief van de apotheker.

Van de patiënten die het afgelopen jaar wisselden van hart- en vaatmedicatie op initiatief van de apotheek rapporteert ruime een kwart (28%) problemen met praktisch gebruik van hart- en vaatmedicatie te hebben gehad, zoals een onhandige verpakking of onduidelijkheid over hoe het middel te nemen. Voor de groep die niet gewisseld is van medicatie meldt 15% dit soort problemen.
Ook rapporteren patiënten die wisselen van hart- en vaatmedicatie vaker bijwerkingen dan niet-wisselaars (33% versus 22%). Welke dat waren heeft het NIVEL niet onderzocht. Wel bleek dat de bijwerkingen geen nadelig effect hadden op hun gezondheid. Overigens meldden ook patiënten die niet wisselden van medicijn bijwerkingen: 22% van de ondervraagden.

Wisselaars hebben daarnaast een lagere therapietrouw en zij geven iets vaker aan dat hun medicatie niet op voorraad is. Geen verschillen zijn er te zien tussen de wisselaars en niet-wisselaars als het gaat om de ervaren gezondheid en het ziekteverzuim.

Informatievoorziening rond wisselen kan beter
Van de mensen die gewisseld zijn van hart- en vaatmedicatie, heeft 71% geen informatie gekregen van een zorgverlener of de zorgverzekeraar hierover. Als men informatie kreeg, kwam deze meestal van de apotheker. Patiënten moeten beter geïnformeerd worden over de wisselingen van medicatie. En wanneer ze een eerste herhaalrecept krijgen, is het goed te vragen hoe de ervaringen met het nieuwe middel zijn, aldus de onderzoekers.

Laatst bijgewerkt: augustus 2016

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram