biologische klok

De fysiologische mechanismen die de ritmische aanwezigheid van bepaalde biochemische, fysiologische en gedragsmatige verschijnselen bepalen.

81 artikels over biologische klok , per
Bekijk

Ongewenste effecten van melatonine

Ongewenste effecten van melatonine
nieuws 27/05/2019

Melatonine is een hormoon dat wordt uitgescheiden door de epifyse. Melatonine (merknaam Circadin®) voor de kortetermijnbehandeling van slapeloosheid bij patiënten van 55 jaar en ouder.

lees meer »

Helpt de zonnebank tegen een winterdip?

Helpt de zonnebank tegen een winterdip?
nieuws 28/03/2019

Bij een winterdip spelen er eigenlijk twee verschillende dingen. Allereerst zijn de dagen korter, je ziet dus veel minder daglicht dan in de zomer. Daardoor gebeurt ook nog iets anders: je absorbeert minder vitamine D.

lees meer »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.

Slaapt u slecht? Probeer het met extra zonlicht!

Slaapt u slecht? Probeer het met extra zonlicht!
nieuws 14/03/2019

Het licht waar mensen gedurende de dag aan worden blootgesteld, beïnvloedt niet alleen wanneer ze gaan slapen, maar ook de kwaliteit van hun slaap. Dit is de uitkomst van een uitgebreid onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

lees meer »

Genen bepalen of je ochtend- of avondmens bent

Genen bepalen of je ochtend- of avondmens bent
nieuws 17/02/2019

Volgens een grote studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature bepalen genen in belangrijke mate of je een ochtend- of avondmens bent. Het onderzoek suggereert ook dat avondmensen vatbaarder zijn voor depressie.

lees meer »

Test je bioritme

Test je bioritme
testen 31/01/2019

Ieder van ons heeft een interne biologische klok, de zg. circadiaanse ritmes, die een invloed heeft op een aantal lichaamsfuncties en ook ons gedrag beïnvloedt.Tot welke groep je behoort, kan je testen aan de hand van bijgaande test.

lees meer »

‘Afschaffen zomertijd is goed voor je gestel’

‘Afschaffen zomertijd is goed voor je gestel’
nieuws 29/09/2018

Het afschaffen van het systeem van zomer- en wintertijd heeft louter voordelen voor het lichaam. Het verzetten van de klok is niet goed voor onze gezondheid. Onze biologische klok raakt daardoor verward, aldus Bert van der Horst, bijzonder hoogleraar Chronobiologie en Gezondheid aan het Erasmus MC.

lees meer »

Waarom we best niet te veel rommelen met onze biologische klok

Waarom we best niet te veel rommelen met onze biologische klok
nieuws 10/06/2018

Wie het ritme van zijn biologische klok respecteert, staat er mentaal sterker voor. Wie dat niet doet, loopt een hoger risico om een depressie te ontwikkelen. Dat is de conclusie van een nieuwe studie aan de universiteit van Glasgow, verschenen in het vakblad The Lancet Psychiatry.

lees meer »

Frans gezondheidsagentschap raadt melatonine af

Frans gezondheidsagentschap raadt melatonine af
nieuws 5/05/2018

Melatonine is een hormoon dat in ons lichaam wordt geproduceerd en dat mee het dag-nachtritme regelt. Melatonine als geneesmiddel of in voedingssupplementen worden vaak gebruikt bij slaapproblemen en tegen een jetlag, ook al bestaat er weinig onderzoek of het effectief werkt.

lees meer »

Meer diabetes en hart- en vaatziekten door nachtwerk

Meer diabetes en hart- en vaatziekten door nachtwerk
nieuws 16/11/2017

Werken tijdens nachtelijke uren verhoogt het risico op diabetes type 2 en hart-en vaatziekten en veroorzaakt tevens slaapproblemen op korte termijn. Slaapproblemen komen anderhalf tot tweemaal vaker voor bij nachtwerkers dan bij dagwerkers. Dat blijkt uit een nieuw advies van de Nederlandse Gezondheidsraad.

lees meer »

Wintertijd: hoe helpt u kinderen wennen aan het nieuwe uur?

Wintertijd: hoe helpt u kinderen wennen aan het nieuwe uur?
nieuws 27/10/2017

In de nacht van zaterdag op zondag gaat de wintertijd in: u moet de klok één uur achteruit zetten. Dat betekent dus dat u één uur extra kunt slapen. Maar ook dat het voortaan 's morgens één uur vroeger licht wordt, terwijl het 's avonds één uur sneller donker is.

lees meer »

Verstopping of constipatie op reis

Verstopping of constipatie op reis
nieuws 17/07/2017

Hoewel reizigersdiarree een typisch probleem is voor reizigers naar minder hygiënische bestemmingen, kan ook aanhoudende verstopping of constipatie op reis soms een zeer vervelend euvel zijn.

lees meer »

Helpt melatonine tegen jetlag?

Helpt melatonine tegen jetlag?
nieuws 13/04/2017

Over de effecten van (kunstmatig) melatonine op jetlag spreken de studies elkaar tegen. Volgens sommige studies heeft melatonine (in een dosis van 0,5 tot 5 mg) inderdaad een positief effect bij vluchten van meer dan vijf tijdzones, vooral in oostelijke richting.

lees meer »

Herstel na nachtwerk duurt twee weken

Herstel na nachtwerk duurt twee weken
nieuws 9/03/2017

Mensen die gedurende twee weken 12-uur nachtdiensten doen, hebben veertien dagen nodig om te herstellen. Van dagwerk recupereren ze na vier dag. Dat blijkt uit onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam bij offshore medewerkers.

lees meer »

Raak je nooit uit bed? Het ligt niet aan jou

Raak je nooit uit bed? Het ligt niet aan jou
nieuws 26/01/2017

Ben je een echte nachtraaf die graag tot in de vroege uurtjes voor de televisie hangt of de dansvloer onveilig maakt? Dan ben je misschien wel 's nachts geboren. Psychologen van de Cleveland State University hebben ontdekt dat het specifieke tijdstip waarop je geboren bent, bepaalt of je een vroege vogel of een nachtraaf bent.

lees meer »

Man minder vruchtbaar na minder dan zes en meer dan negen uur slaap ?

Man minder vruchtbaar na minder dan zes en meer dan negen uur slaap ?
nieuws 15/01/2017

Mannen die regelmatig minder dan zes of meer dan negen uur per nacht slapen, zijn minder vruchtbaar dan mannen die meestal 7 tot 8 uur per nacht slapen. De kans dat ze hun partner kunnen bevruchten, ligt 42 % lager dan bij 8-urenslapers. Ook bij mannen die geregeld slaapproblemen hebben, vermindert de vruchtbaarheid.

lees meer »

Beetje down? Het ligt misschien echt aan de herfst

Beetje down? Het ligt misschien echt aan de herfst
nieuws 30/10/2016

De bladeren beginnen te vallen, de dagen worden korter en het wordt alweer hunkeren naar een straaltje zonlicht. Nu de herfst- en wintermaanden weer voor de deur staan, kan het al eens gebeuren dat je je wat minder opgewekt voelt.

lees meer »

Een dutje op het werk? Gewoon doen!

Een dutje op het werk? Gewoon doen!
nieuws 11/10/2016

Een dutje doen op het werk als je even te moe bent om je te concentreren? Dat moet kunnen om professionele fouten te voorkomen, zo blijkt uit een Nederlands onderzoek.

lees meer »

Met deze tip wordt opstaan makkelijker

Met deze tip wordt opstaan makkelijker
nieuws 4/10/2016

Op de snooze-knop drukken, je nog een keer omdraaien en uiteindelijk toch met veel moeite uit bed rollen is geen goede manier om aan je werkdag te beginnen. Schrijfster en psychologe Amy Cuddy, verbonden aan de universiteit van Harvard, zegt hoe opstaan makkelijker wordt.

lees meer »
81 artikels over biologische klok , per
Bekijk


pub