ad

Kan confituur vers fruit vervangen?

Laatst bijgewerkt: september 2011
confituur-170_400_08.jpg

nieuws Fruit is een belangrijke een bron van vitaminen (vooral vitamine C). Confituur daarentegen bevat bijna geen vitaminen meer. Tijdens de bereiding gaan de meeste vitaminen verloren. Confituur bevat ook veel minder vezels en mineralen dan vers fruit. Ook wanneer je zelf confituur maakt, gaan de vitaminen, mineralen en vezels voor het grootste gedeelte verloren.

Confituur bevat ook veel suiker: Het suikergehalte van een gewone confituur bedraagt ongeveer 60%, bij suikerarme confituren is dat nog altijd ongeveer 30 tot 40%. De caloriewinst is dus beperkt en de kostprijs is vaak veel hoger.
Omwille van het lage aanbod aan belangrijke voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, vezels) en het hoge gehalte aan suiker, kan confituur vers fruit dus niet vervangen, ook niet als hij zelfgemaakt is van bijvoorbeeld verse aardbeien, kersen of bessen. Daarom behoort confituur tot de restgroep van de gezonde voedingsdriehoek. Je eet er dus best met mate van.

Een goede regel is om voor 1 snede brood met hartig beleg, 1 snede met zoet beleg te nemen. Als zoet beleg kan je ook gewoon vers fruit gebruiken, bv. aardbeien of een banaan. Hierbij is er zo goed als geen verlies aan vitaminen.
Anderzijds eet je beter confituur bij de boterham dan ander zoet broodbeleg. Van alle zoet broodbeleg bevat confituur het minste calorieën en helemaal geen vet.

Confituur bevat gemiddeld 35 kilocalorieën per 15 g.
Ter vergelijking:
15 g hagelslag bevat 70 Kcal,
15 g chocoladepasta 85 Kcal,
15 g honing 50 Kcal en pindakaas 95 Kcal.
15 g chocopasta bevat bovendien bijna 40% vet.
Confituur past dus zeker in een evenwichtige voeding, zo lang je er niet te veel van eet.

Als je zelf confituur maakt, voeg je het best minder suiker toe. Met Pec Plus hebt u minder of zelfs helemaal geen suiker nodig. Ook met Minutsuiker kan u tot de helft suiker besparen. Door de kortere kooktijd blijven bovendien meer vitaminen bewaard. Andere mogelijkheden om confituur te zoeten en te laten opstijven is appelsap of een ander diksap, tarwestroop, agavesiroop, gerstemoutstroop, esdoorn- of rijststroop. Wanneer je confituur maakt zonder suiker (al dan niet met zoetstof), bevat deze nog altijd een bepaald suikergehalte van de vruchtensuikers. Aangezien suiker ook een bewaarmiddel is, zal confituur zonder suiker minder lang houdbaar zijn.




ad


pub