ad

Geen kanker door GSM.

Laatst bijgewerkt: augustus 2011
kind-gsm-170_400_04.jpg

nieuws Volgens twee nieuwe studies is het zeer onwaarschijnlijk dat jonge kinderen een hersenkanker kunnen krijgen van een GSM. Recent had een expertengroep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nog gezegd dat elektromagnetische stralen van GSM mogelijk kankerverwekkend zijn.

Volgens een eerste studie in Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Zweden gepubliceerd in het Journal of the National Cancer Institute (2011; DOI: 10.1093.jnci/djr244) werd geen verhoogd risico op hersentumoren vastgesteld bij kinderen en jongeren die geregeld een GSM gebruiken. De studie omvatte alle kinderen van 7 tot 19 jaar uit de vier landen bij wie tussen 2004 en 2008 een hersentumor werd vastgesteld. Het ging in totaal om 352 kinderen. Er werd geen verschil vastgesteld tussen kinderen die wel en die geen GSM gebruikten of tussen frequente en niet-frequente gebruikers. De onderzoekers besluiten dat ze geen verband tussen GSM en hersenkanker kunnen aantonen, maar dat ze een dergelijk verband ook niet voor 100% kunnen uitsluiten.

Ook de tweede studie in het vakblad Environmental Health Perspectives (2011; DOI:10.1289/ehp.1103693) komt tot gelijkaardige besluiten. In deze studie worden de resultaten van de zogenaamde INTERPHONE-studie, een grote internationale studie over GSM-gebruik en kanker, opnieuw bekeken, en aangevuld met nieuw onderzoek bij dieren en mensen. Volgens de onderzoekers is er op basis van de huidige wetenschappelijke onderzoeken geen bewijs dat GSM-gebruik leidt tot een verhoogde kans op glioma of meningioma, de twee meest voorkomende vormen van hersenkanker. Alhoewel het risico op de lange termijn niet volledig kan uitgesloten worden, is het onwaarschijnlijk of alleszins zeer klein. Sinds het veralgemeend gebruik van GSM’s de voorbije 15 jaar is het aantal hersenkankers overigens niet gestegen, zo stippen de onderzoekers nog aan.

Lees de originele studie op:
http://ehp03.niehs.nih.gov/article/fetchArticle.action?articleURI=info:doi/10.1289/ehp.1103693




ad


pub