Wat kan u zelf doen tegen gezwollen benen of voeten?

Laatst bijgewerkt: februari 2019
123-mooie-benen-voeten-02-19.jpg

nieuws • Beweeg veel met uw benen. Hebt u een zittend of staand beroep hebt, stap dan af en toe even rond. Kan dat niet, doe dan oefeningen met uw voeten en benen. Verander regelmatig van positie, leg uw benen omhoog, als dat kan (bijvoorbeeld als u belt).

• Beoefen een sport waarbij u uw benen veel beweegt, zoals wandelen, lopen, fietsen of zwemmen. Tennis, squash, aerobic en alles porten waarbij u veel moet springen zijn minder goed.

• Neem wisseldouches: besproei uw benen afwisselend met warm – geen heet – en koud water.

• Draag schoenen met een lage, brede hak. Vermijd hoge hakken, want daardoor vermindert ude pompfunctie van de kuitspieren. Helemaal plat is ook niet ideaal.

• Slaap met de benen hoger om de terugvloei te verbeteren. Een voetenbankje bij kantoorwerk verlicht ook.

• Vermijd overgewicht.

• Vermijd hoge temperaturen afkomstig van sauna, zon(nebank), hete baden, epileren met hete was of zelfs vloerverwarming.

• Drink genoeg.

• Draag een steunkous of een speciale therapeutisch elastische kous (TEK).

• Vermijd te strakke kleren die de aders plaatselijk dichtdrukken, zoal een knellende pantalon, een strakke ceintuur of sokken met een spannend elastiek.

• Eventueel kan uw arts een geneesmiddel voorschrijven dat de vaatwand versterkt (venotropen).


bron: UZ Gent, Afdeling thorax- en vaatheelkunde
verschenen op : 14/07/2011 , bijgewerkt op 07/02/2019


pub