ad

Zomerfruit: gezonder dan ander fruit?

Laatst bijgewerkt: juli 2011
fruitsooreten-170_400_04.jpg

nieuws Aan fruit in het algemeen worden tal van gezondheidsvoordelen toegeschreven. Er zijn sterke aanwijzingen voor een beschermende werking tegen chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker, overgewicht en diabetes. Waarschijnlijk is het gezondheidsbevorderende effect van fruit niet te danken aan één bepaalde stof op zich, maar aan de interactie tussen verschillende fruitbestanddelen.
Voldoende fruit eten en kiezen voor een gevarieerd fruitassortiment is cruciaal om volop van alle gezondheidsvoordelen van fruit, inclusief zomerfruit, te kunnen genieten.

Tot de categorie zomerfruit behoren zachte fruitsoorten en steenvruchten. Aardbeien, frambozen, braambessen, kruisbessen of stekelbessen, witte bessen, rode bessen, blauwe bessen of bosbessen en zwarte bessen of cassisbessen zijn voorbeelden van zacht zomerfruit. Kersen, perziken, nectarines, abrikozen en pruimen zijn typische steenvruchten.
Zomerfruit behoort zoals ander fruit tot de categorie van nutriëntdense voedingsmiddelen. Zij bevatten veel essentiële voedingsstoffen voor weinig calorieën. Vooral zacht zomerfruit bevat gemiddeld wat extra voedingsvezels en vitamine C. Het gemiddelde vezelgehalte van zacht zomerfruit bedraagt 4,8 g per 100 g ten opzichte van 2,2 g in ander fruit. Het vitamine C-gehalte van zomerfruit varieert van 3 mg (abrikoos) tot 49 mg (aardbei) per 100 g met een gemiddelde van 16,3 mg (exclusief zwarte bessen). Zwarte bessen zijn de vitamine C-kampioen met een gehalte van 150 mg per 100 g 1.

Zacht zomerfruit is een belangrijke bron van vitamine C. Vooral aardbeien, frambozen, kruisbessen, witte en zwarte bessen zijn bijzonder rijk aan vitamine C 1. Per 100 g brengen ze 40 tot 82 % (zwarte bessen zelfs 250 %) aan van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C (60 mg per dag). In België is de aanbeveling voor volwassenen na de herziening in 2009 opgetrokken van 70 tot 110 mg per dag. 100 g aardbeien levert rekening houdend met deze nieuwe aanbeveling nog bijna de helft van de benodigde dagdosis vitamine C; 100 g frambozen, kruisbessen en witte bessen zijn elk nog altijd goed voor ongeveer een derde en 100 g zwarte bessen voor 136 % van de huidige vitamine C-aanbeveling. Bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt een extra inname van respectievelijk 10 en 20 mg vitamine C per dag aangeraden. Rokers die meer dan 10 sigaretten per dag roken moeten 20 % meer vitamine C innemen. Een extra portie zomerfruit kan dus handig zijn naast ander fruit.

Zomerfruit dankt haar intense kleur onder meer aan de aanwezigheid van bioactieve stoffen zoals carotenoïden en flavonoïden. Veel bioactieve stoffen hebben een antioxidantwerking. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen en andere schadelijke stoffen, die in het lichaam vrijkomen als gevolg van allerlei oxidatiereacties. Antioxidanten verhogen zo mogelijk ook onze weerstand tegen diverse welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten en bepaalde kankers. Het carotenoïde bèta-caroteen zorgt voor de geel-oranje kleur. Het flavonoïde anthocyanine kleurt fruit blauw, paars, paars-rood en zwart. Geen enkel voedingsmiddel bevat alle bioactieve stoffen samen. Afwisseling is daarom belangrijk.
Studies met aardbeien, blauwe bessen en veenbessen wijzen op een significante verbetering van het glucose- en het vetmetabolisme. De studies maken gebruik van verse bessen (240 g), bessensappen (500 tot 200 ml) of gevriesdroogde bessen (100 g).
Zacht zomerfruit wordt ook in verband gebracht met de preventie van leeftijdsgerelateerde neurodegeneratieve aandoeningen.
Uit proefonderzoek bij dieren blijkt dat aardbeien en blauwe bessen een positieve invloed hebben op de neurale communicatie en de calciumbuffercapaciteit wat mogelijk kan bijdragen tot betere cognitieve en motorische prestaties.


ad


pub