Plantaardige eiwitten helpen tegen overgewicht

Laatst bijgewerkt: juni 2021

nieuws Plantaardige eiwitten zouden een belangrijke rol kunnen spelen in de strijd tegen overgewicht en obesitas. In een recente Belgische studie, gepubliceerd in het British Journal of Nutrition, is het verband tussen eiwitten (plantaardig en dierlijk) en overgewicht en obesitas nagegaan.
Daaruit blijkt dat bij de mannelijke ondervraagden waar de hoogste dierlijke eiwitinname gemeten werd, de kans op overgewicht groter is dan bij mannen met een lagere dierlijke eiwitinname. De kans op overgewicht is daarentegen net lager bij zowel mannen als vrouwen die meer plantaardige eiwitten consumeren. De resultaten van dat onderzoek wijzen erop dat plantaardige eiwitten een rol zouden kunnen spelen in de strijd tegen overgewicht en obesitas.

In totaal namen 3.083 personen deel aan de voedselconsumptiepeiling en van hen werden de voedingsgewoonten en de mate van overgewicht geregistreerd. De onderzoekers analyseerden hun eiwitconsumptie: hoeveel eiwitten consumeerden de respondenten en van welke bron?
De totale eiwitinname bedraagt gemiddeld 72 g per dag, waarvan het grootste deel (47 gram / dag ) van dierlijke oorsprong is. Na kaas en andere melkproducten vormen vlees en vleeswaren de belangrijkste bron voor dierlijke eiwitten, namelijk 34% van de totale eiwitinname (26 gram / dag). Plantaardige eiwitten (25 gram / dag) zijn vooral afkomstig uit graanproducten.

Mannen consumeren meer eiwitten dan vrouwen en met het ouder worden neemt de eiwitinname af bij zowel mannen als vrouwen. Mensen ouder dan 75 jaar hebben een duidelijk lagere totale eiwitinname (63 gram / dag). Het onderzoek lijkt dus aan te geven dat plantaardige eiwitten de kans op overgewicht en/of obesitas kunnen verminderen




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram