ad

Walnoten, appels en tomaten zeer gezond

Laatst bijgewerkt: mei 2011
walnoten-170_400_04.jpg

nieuws Walnoten zitten boordevol antioxidanten die vrije radicalen – stoffen die schadelijk zijn voor ons lichaam – onschadelijk maken. Walnoten bevatten bijna twee keer zoveel antioxidanten als andere noten, die bovendien zeer werkzaam zijn. Ook bevatten ze veel eiwitten, waardoor ze vlees kunnen vervangen, en zijn ze rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Walnoten bevatten ook veel vet, maar het gaat dan wel om ‘gezonde’ poly- en mono-onverzadigde vetten.

Dat alles blijkt uit een studie die werd voorgesteld op de jaarvergadering van de American Chemical Society. Door hun samenstelling zouden 7 walnoten per dag kunnen helpen om hart- en vaatziekten en diabetes te voorkomen.

Volgens een andere studie (in het Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2011) kunnen de antioxidanten in appels hartziekten helpen voorkomen, verouderingsverschijnselen tegengaan en de gemiddelde levensduur met 10% verlengen. Het ging hierbij weliswaar om een experimentele studie met fruitvliegjes.

Een derde studie (in American Journal of Lifestyle Medicine, 2010) tenslotte onderzocht de gezondheidsvoordelen van tomaten. Tomaten (en afgeleide producten zoals tomatensap en ketchup) bevatten hoge concentraties van lycopeen, een krachtige antioxidant. Wie veel tomaten eet, zou volgens deze studie minder kans hebben op hart-en vaatziekten, sommige kankers en osteoporose.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad


pub