ad

Een goede voeding houdt de bloeddruk laag

Laatst bijgewerkt: november 2015

dossier Een hoge bloeddruk (hypertensie) is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte. Deze ziekten zijn in België nog steeds de eerste doodsoorzaak. Een hoge bloeddruk voorkomen kan daarom daadwerkelijk levens redden.

Wie heeft een hoge bloeddruk?

Wanneer heb je een hoge bloeddruk? Wanneer de systolische druk (of bovendruk) hoger is dan 140 mm Hg en de diastolische druk (of onderdruk) hoger dan 90 mm Hg en dit bij herhaaldelijke metingen. In de dagelijkse praktijk wordt de bloeddruk vaak uitgedrukt in cm Hg en spreekt men bijvoorbeeld van 14 op 9. Ongeveer 1 op 10 Belgen heeft last van een hoge bloeddruk. Naarmate men ouder wordt stijgt de bloeddruk gemakkelijker. Daarom hebben onder de 65-plussers ongeveer 1 op 5 mannen en 1 op 3 vrouwen een hoge bloeddruk.

zie ook artikel : Nieuwe richtlijnen over verhoogde bloeddruk

zie ook artikel : Verhoogde bloeddruk (hypertensie)

Wat kan je doen?

123-knoflook-170_07.jpg
Sommige mensen lopen meer kans dan anderen om een hoge bloeddruk te krijgen. Dit betekent echter niet dat je er niets tegen kan doen. Goede levensgewoonten zijn vaak voldoende om een hoge bloeddruk te voorkomen of deze zelfs te laten dalen. Neem voldoende lichaamsbeweging, stop met roken indien nodig, wees matig met alcohol (niet meer dan 2 glazen per dag), hou de stress onder controle door regelmatig rust- en ontspanningsmomenten in te lassen, let op je gewicht en “last but nog least” eet gezond en gevarieerd.

Groenten, fruit en magere zuivelproducten

Een Amerikaans onderzoek, de DASH-studie (Dietary Approaches to Stop Hypertension), heeft aangetoond dat een voeding rijk aan groenten, fruit en magere zuivelproducten de bloeddruk aanzienlijk kan verlagen bij personen met een normale bloeddruk of een licht verhoogde bloeddruk. Daarnaast blijft het uiteraard ook belangrijk de totale hoeveelheid vet in de voeding te beperken door vaker te kiezen voor mager vlees en het gebruik van allerhande zoetigheden, snacks, sauzen en vleeswaren in te dijken.

Minder zout

Verder heeft het onderzoek vastgesteld dat het zin heeft om naast een goede voeding ook op het zoutgebruik te letten. Naarmate de zoutinname verminderde van ongeveer 9 g zout per dag naar ongeveer 3 g zout per dag werd een belangrijke verlaging van de bloeddruk vastgesteld. De bekomen verlaging bleek zelfs van dezelfde orde van grootte als bij het gebruik van bloeddrukverlagende medicatie.
Pas op: beslis nooit op eigen houtje om te stoppen met medicatie tegen hoge bloeddruk. Raadpleeg hierover steeds je behandelende arts.

zie ook artikel : Zout en hoge bloeddruk

Goed voor iedereen

De nieuwe aanbevelingen van de American Heart Association verwijzen naar de principes van de DASH-voeding als een goede manier voor iedereen (met of zonder hypertensie) om hart- en vaatproblemen te voorkomen. In de aanbevelingen voor een goede voeding wordt dan ook onder andere de nadruk gelegd op het gebruik van veel groenten (300 g) en fruit (2 tot 3 stuks) en 2 tot 4 porties magere zuivelproducten per dag. Daarnaast wordt aanbevolen de zoutinname te beperken tot 6 g per dag. Wij Belgen gebruiken op dit ogenblik nog gemiddeld 10 tot 12 g zout per dag. Idealiter zou de zoutinname dus moeten worden gehalveerd. Hoe begin je daaraan? Laat het zoutvat in de kast tijdens de bereiding van de maaltijd en gebruik meer kruiden, specerijen, ui en look. Gun jezelf even de tijd om deze nieuwe pittige smaken te ontdekken. Denk er ten slotte aan dat kant- en klaarmaaltijden veel zout bevatten, idem voor zoute snacks en andere voorbewerkte producten. Vers en zelf klaargemaakt (zonder zout) bevat altijd minder zout.




ad


pub