Campagne voor skihelmen

Laatst bijgewerkt: maart 2011
ski-helm-170_400_03.jpg

nieuws In Nederland heeft de stichting Consument en Veiligheid en de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV) een campagne ‘Kop van Jut’ gelanceerd om snowboarders en skiërs te stimuleren een skihelm te dragen om ernstig hoofd- en hersenletsel te voorkomen
www.gebruikjekop.nl

Elk jaar raken duizenden mensen in Europa gewond tijdens het uitoefenen van wintersport. Er zijn in de hele EU jaarlijks naar schatting 300.000 letsels gerelateerd aan wintersport die een medische behandeling in een ziekenhuis vereisen, waaronder 170.000 skiletsels en 90.000 snowboardletsels. Kinderen en jonge mensen lopen het meeste gevaar. Meer dan 50% van alle ernstige en fatale letsels bij sneeuwsporten zijn hoofdletsels. Terwijl andere soorten sneeuwsportletsels in aantal afnemen, zoals geldt voor knieletsels dankzij betere kliksystemen, neemt het aandeel van de hoofdletsels in het totale aantal sneeuwsportletsels toe. Verschillende studies tonen aan dat helmen het risico voor een hoofdletsel zullen terugdringen met 21 à 45%. Gelukkig maakt het dragen van een helm opgang: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland melden respectievelijk 40%, 63% en 76% helmdragers. Zwitserland maakt zelfs melding van 95% helmdragers onder de kinderen.
De Europese veiligheidsvereniging EuroSafe pleit daarom voor een Europese verplichting om op een skipiste een helm te dragen.



verschenen op : 01/03/2011 , bijgewerkt op 08/03/2011


pub