Slippers zijn slecht voor de voeten

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Slippers, aanstekers of flipflops zijn slecht voor de voeten. Het probleem is dat ze geen steun en bescherming bieden aan de voet, dat ze zorgen voor een onnatuurlijke voetbeweging en dat ze de tenen continu in een onnatuurlijke positie dwingen, en dat de zool van de flipflops te dun is waardoor ze te weinig schokabsorberend zijn.

- Bij het dragen van slippers komt de voet met minder kracht neer op de grond. Dat kan verklaren waarom mensen op een onnatuurlijke manier gaan lopen, met kleinere passen en meer beweging in de enkels. Omdat de voet los in het schoeisel zit, moeten we de tenen bij het stappen bovendien voortdurend krullen om de schoen aan te houden. Hierdoor kan, in combinatie met de platte hiel, pijn in de kuiten en de achillespees ontstaan. Bij langdurig gebruik kan dit zelfs leiden tot tendinitis (een ontsteking van de achillespees), irritatie van het scheenbeen ('shinsplints') en hielpijn door een ontsteking van de bindweefselband op de voetzool (Fasciitis plantaris)
Na verloop van tijd kan er ook verkorting van de buigspieren van de tenen optreden, met hamertenen als gevolg. Bij langdurig dragen van slippers zou ook heup- en lage rugpijn kunnen optreden door de onnatuurlijke gang.

- De zool van slippers is meestal te zacht. Hierdoor kan de enkel, wanneer de voet de grond raakt, in een foute stand gedwongen worden: de binnenenkel zakt dan teveel door naar binnen en de hoek van het hielbeen met de grond en met het onderbeen is veel te groot (‘overpronatie’). Dat leidt na verloop van tijd tot overbelastingsblessures in de voet maar ook in knie, heup en rug. Ook sandalen zondigen aan het basisprincipe van hiel stabiliseren en stevigheid onder de hiel. Sandalen zijn dus in het algemeen slechte schoenen om (afstanden) mee te stappen.

- Het bandje tussen de tenen kan irritatie geven, vooral in combinatie met vocht en hitte. Hierdoor kunnen blaren ontstaan, maar ook vervelende schimmelinfecties.

- Slippers (maar ook veel sandalen en andere zomerschoenen) bieden ten slotte nauwelijks bescherming wanneer we de voet stoten. Vandaar ook een groter risico op bot- en teenbreuken.

Praktische tips
- Draag slippers maximaal 2 uur per dag; Draag ze alleen op het strand of het zwembad. Ze zijn zeker niet geschikt voor lange wandelingen. Draag ze ook niet bij het fietsen of autorijden.
- Draag geen slippers als u platvoeten hebt, X-benen of slappe enkelbanden, omdat dan de kans op overbelastingsletsels toeneemt;
- Draag ze niet meer wanneer u pijnklachten ondervindt;
- Vervang de flipflops na enkele maanden;
- Koop bij voorkeur sandalen of aanstekers met een stevige zool en met bandjes rond de hiel.



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 08/08/2019


pub