Is lightcola ongezond?

Laatst bijgewerkt: juli 2011
cola-light-170_400_07.jpg

nieuws

Lightcola en light frisdranken in het algemeen leveren zeer weinig extra energie (calorieën) omdat de suiker, die in grote hoeveelheid aanwezig is, in frisdrank door kunstmatige zoetstoffen is vervangen. Light frisdranken bevatten in elk geval 30% minder calorieën dan gewone frisdranken. Daarom horen ze ook in de watergroep van de actieve voedingsdriehoek thuis.
In een recente Amerikaanse studie waarin dranken gerangschikt werden van ‘gezond’ naar ‘minder gezond’ (op basis van overgewicht, osteoporose, hart- en vaatziekten, enz.), komen light frisdranken op de derde plaats, na water en thee of koffie, maar voor vruchtensap, volle melk, bier en gewone frisdranken.
 
Toch drinkt u er beter niet te veel van. Ze bevatten namelijk kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam (E951), cyclamaat (E952), sacharine (E954), sucralose (E955) en/of acesulfaam-K (E950).
Over deze zoetstoffen doen de wildste geruchten de ronde – ze zouden kanker veroorzaken, het lichaam langzaam vergiftigen, gedragsveranderingen en hyperactiviteit veroorzaken, een vroeggeboorte kunnen uitlokken, enz.
 
Dat is echter onzin. Zoetstoffen zijn waarschijnlijk één van de meest onderzochte voedingsingrediënten ter wereld. Voor elk van die stoffen is een zogenaamd aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) vastgesteld. Dat is de hoeveelheid van een voedingsadditief, uitgedrukt in het lichaamsgewicht, dat een leven lang dagelijks kan worden ingenomen zonder gezondheidsrisico. Daarbij wordt een veiligheidsfactor 100 gehanteerd (de resultaten van dierproeven worden bij de mens door 100 gedeeld). In deze veiligheidsfactor 100 zitten alle individuele variaties zoals bijv. leeftijd, zwangerschap, incidentele overconsumptie etc. Dus dat betekent dat wanneer iemand af en toe meer zoetstoffen binnen krijgt dan de ADI, het nog steeds veilig is, omdat de ADI de hoeveelheid weergeeft die een persoon een leven lang elke dag kan innemen. Om er zeker van te zijn dat de inname-cijfers niet boven de acceptabele grens uitkomen, worden er consumptiestudies uitgevoerd door de overheid en de industrie. Deze studies laten zien dat consumenten in het algemeen de ADI niet overschrijden. Een incidentele overschrijding van de ADI heeft geen gevolgen voor de gezondheid, omdat de ADI de hoeveelheid weergeeft die een persoon een leven lang elke dag kan innemen.
 
ADI voor zoetstoffen                Max toegestaan in frisdrank
                (mg/kg lichaamsgewicht/dag)      (mg/l)
Acesulfaam K (E 950)        9 mg         350 mg/l
Aspartaam (E 951)             40 mg        600 mg/l
Cyclamaat (E 952)              7 mg         250 mg/l
Sacharine (E 954)              2,5 mg       80 mg/l
Sucralose (E 955)               15 mg        300 mg/l
Neohespidrine (E 959)        5 mg         30 mg/l
 
In onderstaande tabel leest u hoeveel van een frisdrank kinderen en volwassenen maximaal kunnen gebruiken zonder de ADI-veiligheidsgrenzen te overschrijden.
Bedenk dat frisdranken worden gezoet met een combinatie van die stoffen. Een combinatie heeft vaak een versterkend effect op de zoetkracht, waardoor slechts kleine hoeveelheden nodig zijn om het gewenste smaakeffect te krijgen. Bij een mix van zoetstoffen moet uitgegaan worden van de zoetstof met de laagste ADI.
 
Hoeveel light frisdrank mag u drinken
(aantal glazen van 250 ml per dag)
 
Kinderen van 4-8 jaar (gewicht 25 kg)
Acesulfaam-K  4 (1,1 l)
Aspartaam         7 (1,7 l)
Cyclamaat          3 (0,7 l)
Saccharine          6 (1,6 l)
Neohespidrine   17 (4,2 l)
Sucralose           5 (1,3 l)
 
Volwassenen (gewicht 65 kg)
Acesulfaam-K   11 (2,8 l)
Aspartaam         17 (4,3 l)
Cyclamaat          7 (1,8 l)
Saccharine         16 (4,1 l)
Neohespidrine  43 (10,8 l)
Sucralose           13 (3,3 l)
 
Bij een normale consumptie van lightdranken worden deze ADI’s niet overschreden.
 
Bij jonge kinderen kan dit echter wel gebeuren, zeker wanneer ook andere lightproducten worden geconsumeerd, zoals bv. yoghurtdranken, desserts, snoepjes, enz.
Vooral met dranken en producten die gezoet zijn met cyclamaat (E952), past enige voorzichtigheid omdat:
- de ADI waarde laag is (7 mg/per kg lichaamsgewicht/per dag),
- de relatieve zoetkracht lager is dan van andere zoetstoffen; om een vergelijkbare zoete smaak te verkrijgen dient dus meer toegevoegd te worden.
Bij uitsluitend gebruik van cyclamaat als zoetstof bedraagt het maximaal aantal glazen light frisdrank per dag voor kinderen van 4 tot 8 jaar: 3 glazen en voor kinderen van kinderen van 8 tot 12 jaar 3-6 glazen. Voor kinderen onder 1 jaar raadt Kind & Gezin het gebruik van producten met cyclamaat (en andere zoetstoffen) zelfs af, voor kinderen tussen 1 en 4 jaar wordt aangeraden niet meer dan 2 glazen per dag te drinken (frisdranken, limonade, yoghurt en andere lightdranken).
Levensmiddelen die bestemd zijn voor baby's, peuters en kleuters mogen overigens geen kunstmatige zoetmakers bevatten, maar kinderen eten en drinken ook producten die niet speciaal voor hen bestemd zijn.
 
Er zijn nog enkele andere redenen om toch niet te overdrijven met light-frisdranken, zeker bij kinderen:
-      light frisdranken bevatten, net als hun gesuikerde soortgenoten, zuren die het tandglazuur rechtstreeks aantasten.
-      Coladranken bevatten bovendien cafeine, wat bij jonge kinderen ook niet aangeraden wordt.
-      Tenslotte is het beter om kinderen niet gewoon te maken aan zoete dranken, maar ze eerder gewoon water te geven.



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 04/07/2011
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt