Blijven bewegen met een gipsverband

Laatst bijgewerkt: november 2018

nieuws Het is belangrijk dat u de gewrichten die niet in het gipsverband zitten, blijft bewegen om de spieren en gewrichten in goede conditie te houden. Dit kan bovendien helpen om trombo-flebitis te voorkomen. Probeer de volgende oefeningen enkele malen per uur te doen en minimaal vijf keer of een vijftal minuten achter elkaar. Het is belangrijk dat u stopt als het pijn doet.

Bovenarmgips
• vingers uitstrekken en vervolgens tot vuisten plooien;
• regelmatig de armen boven het hoofd houden;
• Breng beide armen op schouderhoogte en beweeg deze cirkelvormig.
• Wanneer ook uw elleboog in het verband zit, draai dan regelmatig cirkels met de schouder, terwijl uw arm rust in de draagdoek.

Voorarmgips
• vingers uitstrekken en tot vuisten plooien;
• Breng uw arm op schouderhoogte en buig en strek daarbij de elleboog;
• Draai rondjes met de schouder, door in een iets voorovergebogen houding te gaan staan en maak een draaibeweging.

Beengips
De beenspieren kunt u oefenen door ze regelmatig aan te spannen, ook al kunt u in het gips uw enkel, knie of heup niet bewegen.
• de spieren van bovenbeen en kuit aanspannen door de tenen te krullen en te strekken;
• Indien de knie niet is ingegipst, buig en strek de knie dan;
• de dijspieren regelmatig aanspannen door in zit het been op te tillen.




Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust
A.Vogel

Helpt om goed te slapen, brengt lichaam en geest tot rust om fris en uitgerust wakker te worden.

Meer weten ?

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram