ad

Frisdranken: snel tot 7 klontjes suiker

Laatst bijgewerkt: november 2015

dossier Het woord "frisdrank" dekt een hele lading limonades. Een limonade is meestal koolzuurhoudend (prik) en samengesteld uit water, suikers en aroma's. Soms zijn er ook aromatiserende extracten van vruchten of planten aan toegevoegd. Lees je op het etiket "vruchtenlimonade", dan is er minimum 10 % vruchtensap onder gemengd.

Zeven klontjes suiker

Te veel frisdranken gebruiken is vaak één van de belangrijke voedingsfouten bij personen en vooral ook bij kinderen met overgewicht. Met een blikje frisdrank (0,33 l) heb je al snel zo'n 7 klontjes suiker of ongeveer 150 kcal binnen. Coladranken bevatten bovendien caffeïne, een opwekkende stof, waardoor vooral kinderen snel opgewonden of prikkelbaar kunnen worden.

Light

frisdranken-171_400_12.jpg
In light-frisdranken is suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen die weinig of geen calorieën aanbrengen. Dit is echter geen reden om "light" voortaan als je favoriete dorstlesser te noteren. Voor deze zoetstoffen gelden immers maximale hoeveelheden die we dagelijks mogen consumeren. In het bijzonder bij kinderen kan deze maximumwaarde al snel na enkele glazen worden bereikt.

Tonic

De benamingen "tonic" en "bitter" worden gebruikt voor limonades waaraan kinine is toegevoegd.

Fruitsap

Fruitsap wordt beschouwd als een gezonde, natuurlijke bron van vitaminen. Tenminste, wanneer het gaat om 100 % puur fruitsap en niet om vruchtennectars of -dranken die verkregen zijn door toevoeging van water en suikers aan vruchtensap of vruchtenmoes.
Fruitsap bevat ongeveer evenveel suiker als frisdranken en kan dus ook verantwoordelijk zijn voor enkele kilo's extra indien je er te royaal mee omgaat. Het betreft hier echter geen toegevoegde suiker maar suiker die afkomstig is van de vrucht zelf. Omwille van de aanbreng van vitaminen, mineralen en eventueel andere bioactieve bestanddelen zoals flavonoïden zal fruitsap het steeds halen van frisdranken in de richtlijnen voor een goede voeding. Kan je kiezen tussen fruitsap en fruit, kies dan fruit. Fruit in zijn geheel bevat meer vezels en stilt beter de honger.

Lees ook: Zijn groente- en fruitdrankjes een goed alternatief voor groenten en fruit?

Kinderen en fruitsap


Jonge kinderen hebben in het algemeen een voorkeur voor zoete voedingsmiddelen en dranken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommigen gemakkelijk meer fruitsap zouden drinken dan goed voor ze is.

Lees ook: Kinderen en fruitsap

Melkproducten

Ten slotte moet erop worden toegezien dat vruchtensappen niet als vervangmiddel van melk en melkproducten worden gebruikt. In vergelijking met melk en melkproducten missen zelfs calciumverrijkte vruchtensappen nog verschillende voedingsstoffen die essentieel zijn voor een optimale ontwikkeling van het kind, zoals vetten, eiwitten, vitaminen B2, B12 en zink. Het gebruik van fruitsap blijft daarom best beperkt tot 1 à 2 glazen per dag.

Lees ook: Drie glazen calcium per dag!

Geconcentreerd

Geconcentreerd vruchtensap en gedehydrateerd vruchtensap wordt verkregen uit vruchtensap door verwijdering van respectievelijk een bepaald deel of vrijwel al het water. Het etiket moet de hoeveelheid water vermelden die moet worden toegevoegd om de bedoelde drank te bereiden.

Energiedranken

Energiedranken zijn vooral in bij het jonge volk. Of de verschillende toevoegingen naast caffeïne en vooral suikers effect hebben op de gezondheid blijft zeer de vraag. Het verschil met een frisdrank zit hem dus, behalve wat de korte caffeïnekick betreft, misschien toch vooral in het hoofd.

Lees ook: Zin en onzin van Sportdranken

De beste frisdrank?

Vergeten we ten slotte water niet, met of zonder prik. De ideale slankhouder, fris en altijd zonder calorieën. De dorstlesser waarvan je kan drinken en genieten zonder mate!

Lees ook: Water doet leven!




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub