Reizen met de auto: val niet in slaap

Laatst bijgewerkt: July 2012
autorijden-170_02.jpg

tips Het grootste gezondheidsrisico op reis bestaat niet uit infecties of allerlei tropische ziekten maar uit ongevallen, en dan vooral verkeersongevallen. Veel chauffeurs vertrekken op vakantie met een slkaaptekort: ze vertrekken ‘s morgens vroeg na een korte nacht, of vertrekken direct na het werk en rijden de hele nacht. Dat is vragen om ongelukken. Bijna 20% van de nachtelijke ongevallen heeft te maken met vermoeidheid.

• Zorg dat u volledig uitgerust bent als u op vakantie vertrekt. Gun uzelf enkele nachten een goede nachtrust, en zeker de nacht voor uw vertrek. Onmiddellijk na de dagtaak vertrekken of na een dagje skiën terugreizen, is sterk af te raden.
• Gebruik voor en tijdens de heen- en terugreis zeker geen alcoholische dranken, wel vruchtensappen, melk of water of sprankelende frisdranken.
• Hou rekening met uw biologische klok. Vertrek op een ogenblik dat u gewend bent met de auto te rijden en u zich fris en alert voelt. Concreet is dit voor de meesten tussen 07.00 en 19.00 uur. Veel verkeersongevallen waarbij slaperigheid een rol speelt, gebeuren tussen 14.00 en 16.00 uur, de periode waarin onze waakzaamheid vermindert. Ook ’s nachts tussen 02.00 en 06.00 uur lopen we een hoger risico.
Stop regelmatig, ongeveer om de twee uur of om de 200 kilometer. Bent u na de middag slaperig, doe dan een dutje van ongeveer twintig minuten. Rondwandelen en stretchoefeningen in de frisse lucht helpen om u fitter te voelen.
Vermijd – indien mogelijk – om alleen te rijden. Als een passagier ook kan rijden, geef dan om de 200 kilometer het stuur over. Vraag uw passagier u te waarschuwen wanneer u tekenen van vermoeidheid begint te vertonen.
Rij liever niet ’s nachts. Zelfs al is er ’s nachts weinig verkeer, uw rijvaardigheid is opmerkelijk slechter, waardoor het risico op een ongeval veel groter wordt, zo blijkt uit onderzoek. Vooral in de vroege ochtend (rond 03.00 uur) is er een uitgesproken achteruitgang van de rijprestaties. Op de Franse snelwegen doen bijvoorbeeld 39% van de ongevallen zich ’s nachts voor en vallen er 49% van de dodelijke slachtoffers, terwijl slechts 10% van het verkeer in die periode rijdt. Lange ritten ’s nachts zijn dus zeker af te raden.
• Let er op dat de passagier voorin altijd wakker is. Het wordt dubbel zo moeilijk als de passagier rechts van u ligt te slapen. Wissel van plaats, zodat de slapers achterin de wagen liggen.
• Rijden in de sneeuw of op glad wegdek vergt extra concentratie en zorgt dat u sneller vermoeid raakt. Las dus extra pauzes in om geconcentreerd te blijven of wissel sneller met een medereiziger om de auto te besturen.
• Zet geen verwarming aan. Trek een extra trui aan als u het koud hebt. Airco in de wagen helpt u om fris te blijven.
• Vertrouw niet op allerlei ‘lapmiddeltjes’ om wakker te blijven.
Sneller rijden, muziek keihard zetten, koffie drinken en het raam open zetten, geven je even het gevoel alerter te zijn, maar hun effect is kortstondig. Gebruik zeker geen stimulerende geneesmiddelen.



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 24/07/2012
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt