Zin en onzin van energierepen

Laatst bijgewerkt: januari 2009

nieuws Als je de reclame zou mogen geloven, dan zijn zogenaamde sportrepen onmisbaar als je iets of wat sport beoefent. Ook voor wie geen sport beoefent, worden ze vaak aangeprezen als een gezonde snack of tussendoortje, zelfs als een maaltijdvervanger of een dieetsupplement. Ze heten dan vaak geen energiereep meer, maar krijgen allerlei fantasienamen zoals fruitreep, mueslireep, enz. Zijn dit soort ‘tussendoortjes’ echt zo onmisbaar en gezond als de reclame beweert?

Nut van energierepen
Energierepen leveren energie (calorieën). “Boordevol energie” klinkt misschien wel goed, maar eigenlijk staat er gewoon “Boordevol calorieën” wat al een stuk minder positief klinkt. Eén zo’n reep van 50 g kan gemakkelijk 200 kcal bevatten. Lees dan ook goed de etiketten op voedingsmiddelen en kijk naar de hoeveelheid calorieën. Onze dagelijkse voeding bevat meestal meer dan genoeg calorieën, zodat we geen nood hebben aan die extra calorieën. Voor mensen die veel en langdurig sporten kan een energiereep die vol koolhydraten zit, wél nuttig en handig zijn als aanvulling op hun basisvoeding. Maar in het normale leven hebben we ze helemaal niet nodig. Meer zelfs, wie af en toe een beetje sport om gewicht te verliezen of op gewicht te blijven, zou met die energierepen wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben. Voor wie al te kampen heeft met overgewicht, zijn ze helemaal uit den boze.

Criteria voor een goede energiereep
Heel wat van die zogenaamde energie- of voedingsrepen zijn eigenlijk gewoon snoeprepen die te veel suiker, vet of eiwitten bevatten. Lees daarom altijd zorgvuldig het etiket. Het feit dat ze vaak verrijkt zijn met vitamines en mineralen verandert daaraan weinig of niets: wie regelmatig en gevarieerd eet, krijgt normaal meer dan genoeg vitaminen en mineralen binnen. Krachtrepen voor sporters moeten vooral veel (samengestelde) koolhydraten bevatten en zo weinig mogelijk eiwitten, vetten, vezels en suiker. Deze vertragen immers het absorptieproces van koolhydraten.

• Kies een energiereep die 50 gram koolhydraten bevat op 100 gram.
• Geef de voorkeur aan energierepen die minder dan 3 g vet per 100 g bevatten. Repen die meer dan 15 gram per 100 gram bevatten zijn eerder af te raden. Kies alleszins repen die weinig verzadigde vetten en transvetten bevatten.
• Wat vezels betreft, bevat de krachtreep liever niet meer dan 5 gram vezels.
• Extra vitamines en mineralen zijn meestal overbodig.
• Kies een energiereep waarop je goed kan kauwen en die niet te droog smaakt.
• Een goede smaak is belangrijk, zolang die tenminste niet uit vetten of suikers komt.
• De verpakking moet gemakkelijk te openen zijn, de reep mag niet plakkerig zijn of kruimelen.






pub