Is elke dag soep drinken gezond?

Laatst bijgewerkt: november 2021
123-HD-aardpeersoep-10-18.png

nieuws Soep is een goede manier om kinderen groenten te doen eten of te laten wennen aan de smaak van diverse groenten, maar ook voor volwassenen is dagelijks een tas soep drinken een goed idee. Als je ze op de juiste manier bereidt tenminste, want hoe gezond de soep is, hangt af van veel verschillende factoren. 


Soep op basis van verse groenten of diepvriesgroenten bevat relatief weinig vet en is energie- of caloriearm (op voorwaarde dat je niet te gul omspringt met boter en room natuurlijk, en het is een goede bron van vitaminen (o.m. foliumzuur, vitamine E, beta-caroteen…), mineralen en vezels.

Soep bereid met 600 g groenten per liter water levert per portie van 250 ml ongeveer 150 g groenten, wat ongeveer de helft is van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente. Eén portie soep van 250 ml levert daarnaast één zesde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vocht (1,5l). 

Onderzoek toont aan dat mensen die regelmatig soep eten minder zwaarlijvig zijn. Soep levert doorgaans weinig calorieën voor een groot volume (gemiddeld minder dan 100 kcal voor 250 ml groentesoep) en zorgt voor een verzadigingsgevoel. Het is dan ook een ideaal voorgerecht. Soep met stukjes groenten geeft een groter gevoel van verzadiging dan gemixte soepen.

Lees ook: Pastinaak-mosterdsoep met sesamzaad

Tips voor wie gezonde soep wil maken

  • Kies bij voorkeur een ontvette bouillon als basis van de soep. Maak je zelf de bouillon, schep dan het vet van de afgekoelde bouillon weg alvorens de andere ingrediënten toe te voegen.
  • Voeg niet te veel vet toe in de vorm van boter, room en dergelijke.
  • Als je gebruik maakt van bouillonblokjes, kies dan bij voorkeur zoutarme blokjes. Gewone bouillonblokjes zijn namelijk zeer zoutrijk. Hetzelfde geldt voor kant-en-klaarsoepen in het algemeen en oplossoepen in het bijzonder.
  • Voeg dan ook zo weinig mogelijk extra zout toe aan de soep, maar gebruik andere kruiden en groenten om ze op smaak te brengen (knoflook, nootmuskaat, paprika, peper, uien, peterselie, basilicum, bieslook, dille, dragon, kervel, lavas, marjolein, selder, tijm...).
  • Voeg niet systematisch zetmeelproducten toe zoals aardappelen, rijst en pasta. Als u van lichtgebonden soep houdt, gebruik dan bijvoorbeeld pompoen of knolselder. Knolselder en pompoen binden even goed als aardappelen maar leveren 4 keer minder calorieën.
  • Omdat groentesoep wordt gekookt gaan er wel bepaalde vitaminen verloren, zoals bijvoorbeeld vitamine C. Maar omgekeerd komen bij het koken ook bepaalde stoffen vrij, met name de carotenoïden, zoals beta-caroteen in wortelen en lycopeen in tomaten. Het ene compenseert dus in zekere zin het andere. Het beetje vet dat je bij bereidingen van soep gebruikt om de groenten in het begin even aan te stoven, zorgt er bovendien voor dat de carotenoïden beter worden opgenomen. Onder meer daarom is het aan te raden om bij het bereiden van soep verschillende soorten groenten te gebruiken. Laat de groenten niet te lang koken zodat ze nog knapperig zijn.

Lees ook: Soep van witloof en prei

Hoe kan je soep best bewaren?

Als je soep maakt voor verschillende dagen, laat ze dan zo snel mogelijk afkoelen wanneer ze klaar is. Op die manier wordt de ontwikkeling van bacteriën vermeden. Laat de soep zeker niet de hele nacht op kamertemperatuur staan. Zet ze in de koelkast of diepvriezer, bij voorkeur in kleine verpakkingen. Warm telkens maar de hoeveelheid op die je wil eten.

Lees ook: Geroosterde paprikasoep

Lees ook: Een handig wistjedatje voor in de keuken: wat is het verschil tussen fond en bouillon?




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram