Stoppen met roken zonder dik te worden

Laatst bijgewerkt: december 2008

nieuws Stoppen met roken gaat jammer genoeg vaak gepaard met een toename van het lichaamsgewicht, waardoor sommige mensen geneigd zouden kunnen zijn om verder te blijven roken. Ten onrechte. De gezondheidsvoordelen van een rookstop wegen ruimschoots op tegen de eventuele gezondheidsnadelen van enkele extra-kilo’s. Hoeveel kilo’s erbij komen varieert. Uit onderzoek blijkt dat het meestal niet meer dan 3 kilo is. Er zijn ook stoppers die helemaal niet aankomen. Een enkeling komt meer dan 13 kilo aan. Bovendien gaan die extra-kilo’s er ook weer na af: na enkele jaren bestaat er meestal geen verschil meer tussen een ex-roker en iemand die nooit gerookt heeft.

Stoppen met roken leidt tot een beperkte vermindering van de energiebehoefte van het lichaam in rust: het lichaam zal iets minder calorieën verbranden, waardoor iets makkelijker reserves worden opgeslagen wanneer de calorieinname te hoog is. Roken remt ook de eetlust. Wie stopt met roken, krijgt meer smaak van zijn eten, en eet daardoor mogelijk wat meer. In tegenstelling tot wat velen denken is het stoppen met roken echter maar voor 30 % verantwoordelijk voor de toename van het lichaamsgewicht, de overige 70 % is te wijten aan een te hoge calorie-inname.
Het komt er dus vooral op aan om uw calorie-inname in het oog te houden en meer te bewegen zodat u de extra energie verbrandt.

Met de volgende tips hou je de kilo’s in bedwang
• Beperk het aantal tussendoortjes tot 2 à 3 per dag. Neem als gezond tussendoortje ter vervanging van een sigaret bijvoorbeeld een stuk fruit of wat magere yoghurt.
• Drink veel water. Zo onderdruk je de plotse zin in snoep of in een sigaret.
• Zoek een alternatief voor koffie. Tijdens de stopperiode versterkt koffie de associatie met de sigaret.
• Beperk of vermijd alcohol. Alcoholische dranken brengen niet alleen veel calorieën aan, ze brengen je ook veel sneller in verleiding om een sigaret op te steken.
• Neem voldoende beweging, ten minste dertig minuten per dag. Intensieve sportbeoefening is niet per se nodig. Activiteiten zoals traplopen, tuinieren, stofzuigen, wandelen en fietsen zijn zeker voor beginnelingen ook al goed.
• Zorg dat je altijd iets om handen hebt zoals een kruiswoordpuzzel of een huishoudelijk klusje. Op die manier voorkom je dat je naar snoep grijpt bij gebrek aan een sigaret.
• Kies voor eten dat weinig calorieën levert in verhouding tot volume en gewicht. Kies met andere woorden voor een voeding die rijk is aan groenten, fruit, volkorenbrood en volkoren graanproducten. Beperk vet- en suikerrijke producten.



verschenen op : 30/11/2010


pub