Wat is het verband tussen ADHD en voeding?

Laatst bijgewerkt: februari 2020
nb-kind-ADHD-12-18__.jpg

dossier

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) kan behandeld worden met geneesmiddelen en/of gedragstherapie, maar er is ook veel te doen om de link met voeding. Een aangepast eetpatroon lijkt sommige kinderen te helpen, maar heldere bewijzen ontbreken. Je roept best advies in van een deskundige als je bepaalde zaken op het vlak van voeding wil uitproberen.

Kinderen (en volwassenen) met ADHD kunnen zich moeilijk concentreren, zijn erg impulsief en hebben last van hyperactiviteit. Ze zijn daardoor snel afgeleid, hebben problemen om opdrachten af te maken en kunnen moeilijk stilzitten. Dat zijn wel kenmerken die gelden voor heel veel kinderen en velen krijgen onterecht de ADHD-stempel omdat ze wat drukker zijn. Om van ADHD te kunnen spreken, moeten de symptomen o.a. in alle soorten omstandigheden optreden en minimaal 6 maanden aanhouden.
Rol van suiker en omega-3
Er bestaat veel discussie over de rol van voeding bij ADHD. Vaak wordt bv. geraffineerde suiker als boosdoener beschouwd, maar dat is waarschijnlijk een misverstand. Voeding met veel toegevoegde suikers heeft invloed op het energiepeil en de aandacht van kinderen omdat het hun bloedsuikerspiegel eerst in de hoogte jaagt en dan sterk doet dalen. 

Heel wat onderzoeken focussen op het verband tussen ADHD en een tekort aan omega 3-vetzuren. De toestand van sommige kinderen blijkt te verbeteren wanneer ze omega 3-supplementen krijgen, maar het is onduidelijk of die verbetering groot genoeg is om relevant te zijn. Bepaalde studies vinden ook geen effecten. Het gebruik van supplementen gebeurt in ieder geval best onder professionele begeleiding, om gezondheidsrisico’s te voorkomen. Een algemene aanbeveling is om 1 of 2 keer per week vis te eten en regelmatig voor vette vis te kiezen.
Verschillende diëten
Er worden verschillende diëten toegepast bij kinderen met ADHD. Zo leidde het werk van de Amerikaanse allergoloog Ben Feingold tot diëten waarbij men probeert voeding met artificiële smaak- en kleurstoffen en bewaarmiddelen van het menu van kinderen te schrappen. Er is echter weinig bewijs dat deze methode werkt. Bovendien is het allesbehalve vanzelfsprekend om alle producten met additieven te vermijden en toch een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon te verzekeren. 

Zogenaamde eliminatiediëten staan voor een bredere aanpak. Daarbij stopt een kind gedurende een korte tijd met het eten van bepaalde voedingsmiddelen en gaat men geleidelijk aan na welke producten er eventueel aanleiding geven tot ADHD bij het individuele kind. Onderzoek suggereert dat die werkwijze bij ongeveer de helft van de deelnemers een gunstige invloed heeft.

Sommige experten denken echter dat positieve effecten van zulke diëten deels het gevolg zijn van de toegenomen aandacht van de ouders, die er namelijk op toe zien dat de kinderen zich aan het voorgeschreven voedingspatroon houden. Meer onderzoek is nodig om algemene conclusies te kunnen trekken. Strenge dieetrichtlijnen voor kinderen houden gevaren in voor hun gezondheid en kunnen enkel onder intensieve begeleiding van een deskundige. 

Experten geven ouders het algemeen advies om te zorgen voor regelmaat in het eetgedrag van kinderen met ADHD, met een strikt voedingsschema, omdat routine cruciaal is voor deze kinderen en ze een groter risico lopen op vreetbuien.

zie ook artikel : Keizersnede verhoogt kans op autisme en ADHD

Bronnen:
https://www.webmd.com
https://www.healthline.com
https://www.medicalnewstoday.com
https://www.geestelijkgezondvlaanderen.be/adhd


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist



pub