ad

Een goede computerstoel en -tafel voor kinderen

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws De stoelen moeten aangepast zijn op de lichaamslengte van het kind. De juiste zittinghoogte van de stoel is essentieel voor een goede werkhouding van de leerling. In het ideale geval is de zittinghoogte van de stoel net iets kleiner dan de onderbeenlengte van het kind.
Voor langdurig en/of intensief computergebruik moet een stoel beschikken over:
• een comfortabele en in hoogte instelbare zitting;
• een in hoogte instelbare rugleuning;
• een stabiel onderstel.
Wanneer de school over een (centraal) computerlokaal beschikt, verdient het zeker de voorkeur om daar instelbare stoelen te gebruiken. Het lokaal wordt immers gebruikt door leerlingen met een grote variatie in lichaamslengte.
Armsteunen zijn geen basisvereiste. De ervaring leert zelfs dat ze vaker ‘in de weg’ zitten, dan dat ze worden gebruikt. Worden stoelen zonder armsteunen gebruikt, dan moeten de armen op de tafel kunnen steunen. Hiervoor moet voldoende bladruimte zijn.

Een goede computertafel biedt:
• voldoende werk-, bewegings- en beenruimte;
• een goede werkhoogte;
• een egaal werkvlak;
• een lichtgekleurd en niet spiegelend (mat) oppervlak.
De benodigde apparatuur (zoals beeldscherm, toetsenbord en muis), de spullen die bij de lessen worden gebruikt, de ruimte om de armen te steunen, de werkwijze (bijvoorbeeld werken in tweetallen) en de (kijk)afstand tot het beeldscherm bepalen de hoeveelheid bladruimte. In de praktijk blijkt een bladdiepte van
80 cm optimaal voor normale desktops en 80-100 cm het minimum als breedtemaat.
De tafelhoogte is belangrijk om met ontspannen schouders en armen te kunnen werken. Een te hoog tafelblad resulteert in opgetrokken schouders. Een te laag tafelblad geeft onvoldoende steun aan de armen. Als vuistregel kan worden aangehouden dat de hoogte van het tafelblad min of meer overeenkomt met de ellebooghoogte van een zittend kind.
In principe zijn (kostbare) in hoogte instelbare tafels niet nodig. Worden in hoogte instelbare stoelen gebruikt, dan kan de stoel ten opzichte van de tafel worden ingesteld op de juiste hoogte. Een voetenbankje kan worden gebruikt als de voeten niet plat op de grond kunnen worden gezet. Wanneer geen instelbare stoelen worden gebruikt, is het gebruik van stoelen van verschillende hoogte een goede oplossing.
Als van een aantal kleine tafels één grotere computerplek wordt gemaakt, dan ontstaan vaak randen en/of hoogteverschillen. Deze randen zijn vooral hinderlijk bij muizen en het steunen van de onderarmen op de tafel.

Europese normen voor schoolmeubilair
onderbeenlengte Zithoogte stoel (cm) hoogte tafel (cm)

Wit 20-25 21 40
Oranje: 25–32 26 46
Violet 31-37 31 53
Geel 35-41 35 59
Rood 39-46 38 64
Groen 43-50 43 71
Blauw 47-54 46 76
Bruin + 49 51 82

Meer info:
INFORMATIEWIJZER – Gezond computeren
Stichting Kennisnet Ict op school
www.ictopschool.net ;




ad


pub