Onweer in de bergen

Laatst bijgewerkt: juli 2008
bergen-2-150.jpg

nieuws Niets is zo veranderlijk als het weer in de bergen. De buien kunnen plotseling opzetten en vergezeld gaan van zware regen, hagel, sneeuw, windstoten en bliksem.

• Informeer voor u met een bergtocht begint, of het lokale weerbericht goed is en blijft. Houdt u aan de adviezen van berggidsen.
• Neem altijd een trui en regenjas mee, ook al schijnt ’s ochtends het zonnetje en zijn de weerberichten gunstig. Zo wordt het bij elke 100 meter die u stijgt, 0,7 graden Celsius kouder.
• Wamte-onweer komt in de bergen meestal aan het eind van de middag. Vertrek vroeg in de ochtend, dan is de kans groot dat u alweer thuis bent wanneer het onweer losbarst.
• Hou de lucht in het oog. Steeds hoger wordende (cumulus)wolken, die als rookpluimen aan de hemel staan, kondigen onweer aan. Ga, zeker als die wolken donkerder worden, niet verder omhoog, maar daal af of zoek een veilioge schuilplaats.

Indien u toch in een onweersbui terechtkomt, zoek dan zo snel mogelijk een veilige plek.
• Ga tijdens onweer niet in een groep staan of lopen.
• Vermijd alle punten waar blikseminslag gemakkelijk optreedt: zoals toppen en graten, natte steile rotsen of overhangende rotspunten, grot-ingangen of verticale spleten, watervallen, alleenstaande bomen of masten en alle ijzerwerk zoals staalkabels, ladders ...
• Schuil alleen in een grot als deze diep en droog is. Bliksem slaat langs de rotswand en kan overslaan, waardoor u in een kleine grot/afdak juist onveilig zit. In een grotere grot moet u contact met de wanden vermijden;
• ga niet schuilen vlak bij een beek; Pas op bij het oversteken van riviertjes (zwellen snel aan) en bij watervallen en rotswanden (er kunnen flinke stenen naar beneden komen door de grote hoeveelheid regen);
• Indien u geen veilige schuilplaats vindt, moet u gehurkt gaan zitten met uw schoenzolen plat op de grond en de handen over de oren. Ga nooit liggen. Leg zoveel mogelijk isolatiemateriaal onder u (lege rugzak, klimtouw, enz.).
• Leg puntige metalen voorwerpen (pickels, wandelstokken, rugzak met draagstel...) minstens 20 meter van u af.




Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust
A.Vogel

Helpt om goed te slapen, brengt lichaam en geest tot rust om fris en uitgerust wakker te worden.

Meer weten ?

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram