Lenigheidstest

Laatst bijgewerkt: oktober 2017
sport-strecht-fitn-170_400_07.jpg

testen Lenigheid is niet alleen belangrijk voor dansers en circusartiesten, maar ook in het gewone leven. Vooral stramme rug- en beenspieren kunnen voor heel wat last zorgen.

De 'klassieke' leningheidstest is de zg. Sit and reach test, in het Nederlands: 'Reikafstand in zit'. Je gaat hierbij met de voeten tegen de rand van een speciaal gemaakt kastje met een meetlat zitten. Met de benen gestrekt buig je romp zo ver mogelijk naar voor en met gestrekte vingers moet je een plankje dat in de kast gemonteerd is, vooruitduwen. Hoe verder je dat plankje kan duwen, hoe leniger je bent.

Bij gebrek aan een dergelijk kastje, kan je volgend vereenvoudigd alternatief proberen.

Trek een streep op de grond en ga met gestrekte benen zitten met de hielen aan de lijn. Buig de romp voorover zonder de knieën te buigen (eventueel vraag je iemand om de knieën tegen de grond te houden) en duid aan tot waar je handen komen. Meet dan de afstand in cm tot de lijn. In de tabel hieronder kan je de resultaten aflezen. Plus betekent dat je verder komt dan de lijn, min dat je niet tot aan de lijn raakt.

Resultaat - 35 jaar 36-45 jaar + 45 jaar
Mannen
Uitstekend + 6 cm + 5 cm + 4 cm
Goed + 3 cm + 2 cm + 1 cm
Middelmatig - 5 cm - 5 cm - 6 cm
Slecht - 8 cm - 10 cm - 10 cm
Vrouwen
Uitstekend + 8cm + 7 cm + 6cm
Goed + 5 cm + 4 cm + 3 cm
Middelmatig - 1 cm - 2 cm - 3 cm
Slecht - 4 cm - 5 cm - 6 cm



verschenen op : 26/10/2017 , bijgewerkt op 24/10/2017
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt