Kinderen met Down beter op gewone school

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Kinderen met Downsyndroom die regulier onderwijs krijgen, kunnen op latere leeftijd beter deelnemen aan de samenleving dan wanneer zij speciaal onderwijs zouden volgen. Reguliere scholen bieden in de meeste gevallen een betere kwaliteit van onderwijs dan speciale scholen. Leerlingen met Downsyndroom leren er veel meer op het gebied van schoolse vaardigheden. Deze conclusie trekt pedagoog drs. Gert de Graaf van de Stichting Downsyndroom na een uitgebreid onderzoek onder enkele honderden gezinnen met een kind met Downsyndroom (in het winternummer van het SDS-magazine).
Zo is van de leerlingen met een overwegend reguliere schoolloopbaan (vijf jaar of langer op een reguliere basisschool) tegen het einde van de basisschoolperiode 87 procent minstens in staat tot het lezen van korte verhalen en leest 55 procent voor zijn of haar plezier boeken met langere verhalen. Voor leerlingen met een overwegend speciale schoolloopbaan liggen deze percentages veel lager, op 39 en 11 procent.
Verschillen in leerbaarheid tussen regulier en speciaal geplaatste leerlingen met Downsyndroom vormen slechts een deel van de verklaring voor deze grote verschillen in schoolse vaardigheden. Daar bovenop toonde De Graaf aan dat leerlingen met Downsyndroom met gelijke ontwikkelingsmogelijkheden veel meer leren qua schoolse vaardigheden in het regulier onderwijs. Speciale scholen steken ook veel minder tijd in schoolse vaardigheden dan reguliere scholen.

zie ook artikel : Syndroom van Down (of Trisomie 21)






pub