ad

Water drinken na frisdrank kan tanderosie vermijden

Laatst bijgewerkt: februari 2008

nieuws Tanderosie is een aandoening die steeds vaker voorkomt. Jongeren lopen tegenwoordig meer risico op tanderosie. We spreken van tanderosie wanneer tandglazuur of wortelcement wordt opgelost door zuur dat niet afkomstig is van mondbacteriën. Als je niets aan erosie doet, kan het glazuur op en duur zelfs geheel verdwijnen.
Tanderosie wordt meestal veroorzaakt door dranken met een hoog zuurgehalte zoals de meeste frisdranken. Ook alcoholpops vruchtensappen, sportdranken, en wijnen zijn zuur. Hoe zuurder de drank, hoe erosiever voor het gebit. Frisdranken als ijsthee en lemon-drinks, die veel citroenzuur bevatten, zijn agressiever dan cola’s, ook al zijn ze minder zuur. Dranken met natuurlijke zoetstoffen als glucose of fructose zouden het glazuur sterker aantasten dan dranken die kunstmatig zijn gezoet. Ook de manier waarop de frisdrank wordt gedronken (met een rietje?), hoe lang wordt deze in de mond gehouden, enz. spelen mee.
Ook maagzuur en sommige voedingsmiddelen kunnen het gebit aantasten. Met name sommig snoep, zuur fruit (appel, kiwi, mango...), citrusvruchten en bessen, aangezuurde levensmiddelen (azijnzuur, citroenzuur of dieetzuur) kunnen een probleem vormen. Het zuigen op Vitamine C preparaten kan funest zijn voor het tandglazuur.

Tips om tanderosie te voorkomen:
• Verminder het gebruik van zure dranken en levensmiddelen. Neem als alternatief thee (gewone, niet vruchten of kruidenthee), koffie (liefst zonder suiker), of zuivel.
• Houdt zure dranken en levensmiddelen zo kort mogelijk in de mond. Niet rond de tong en tanden spoelen, en het liefst met een rietje drinken. Zuig niet op zuur snoepgoed, Vitamine C-tabletten en aangezuurde levensmiddelen.
• Beperk het eten van zuur fruit tot 1 à 2 keer per dag.
• Neutraliseer het zuur na het gebruik door na te spoelen met water of melk of door te kauwen op een suikervrije kauwgom.
• Als u bij het ontbijt een vruchtensap wilt drinken, poets dan bij voorkeur de tanden voor het ontbijt.
• Wacht na het nuttigen van zure dranken en levensmiddelen minstens een uur voor u de tanden gaat poetsen. Als u direct na het eten of drinken van zuur uw tanden poetst, kunt u het tandglazuur gemakkelijk wegpoetsen.
• Het heeft een gunstig effect als u regelmatig gedurende korte tijd kauwt op een suikervrije kauwgom of nog beter, op een gebufferde kauwgom, die carbamide (ureum) of bicarbonaat bevat. Zo neutraliseert u het zuur.




ad


pub