ad

Tips voor gezonde broodjes

Laatst bijgewerkt: januari 2008

nieuws Het aanbod aan belegde broodjes is enorm uitgebreid. Gelukkig zijn er ook broodjes die uit meer bestaan dan een stukje stokbrood, een beetje gemengde sla en veel mayonaise. Als u ‘s middags op kantoor of op school vaak belegde broodjes eet, ga dan niet systematisch voor broodjes met allerhande mayonaiseslaatjes.
• Als u de keuze hebt, neem dan bij voorkeur brood in plaats van een sandwich, en bruin of volkorenbrood in plaats van witbrood.
• Kies er de broodjes uit waartussen u rauwkost ziet (sla, raketsla, tomaat, geraspte wortelen, komkommer, …). Vraag zo mogelijk een extra portie rauwkost.
• Kies bij voorkeur mager beleg zoals rosbief, varkensgebraad, kipfilet, gebraden kalkoen, ham of (magere) kaas, of vis (ook uit blik). Er bestaan ook diverse bereidingen op basis van sesam, spliterwten, groententapenades enz. die uitstekend samen gaan met brood.
• Vermijd beleg op basis van mayonaise, salami of pastei. Een ‘smos’ met driedubbel beleg, een blad sla, een schijfje tomaat en een klodder mayonaise is geen “broodje gezond” meer.
• Maak zo mogelijk zelf uw boterhammen klaar (of die van uw kinderen)




ad


pub