Laat eten: slecht voor de lijn?

Laatst bijgewerkt: juni 2011
vr-eten-wok-lach-170-400_06.jpg

nieuws In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, heeft het tijdstip van de avondmaaltijd geen enkele invloed op het lichaamsgewicht. Wat telt is wàt, en voornamelijk hoevéél u eet, niet het tijdstip. Dat de caloriën die je ’s avonds verorbert minder goed of trager zouden verteren en meer als lichaamsvet zouden worden opgeslagen, is onzin. Er is wel enig verschil in hoe snel de stofwisseling werkt overdag en ’s nachts. Het gaat daarbij niet om zulke grote verschillen dat u er rekening mee moet houden. Alle energie die met de voeding wordt opgenomen wordt vroeg of laat verbruikt. Als er energie overblijft wordt de overmaat opgeslagen, anders niet.
Laat op de avond eten is wel een risicofactor voor dik worden wanneer de tijd tussen lunch en avondmaaltijd wordt overbrugd met tussendoortjes die veel calorieën leveren, zonder dat er bij de maaltijd minder wordt gegeten.

Als stelregel geldt dat de warme maaltijd, of je die nu ’s middags of ’s avonds gebruikt, ongeveer 30 tot 35% van de totale dagenergie moet opleveren. De dagelijkse energiebehoefte van vrouwen met lichte activiteit schommelt rond 2000 kcal, voor mannen rond 2500 kcal.
Het probleem is evenwel dat veel avondlijke hapjes (snoepjes, chips, borrelnootjes, kaasblokjes...) zeer energierijk zijn én bovenop de klassieke maaltijden worden gebruikt. In die zin zijn late hapjes natuurlijk wél dikmakers.
Laat op de avond heel veel, en zeker vetrijk eten, kan wel aanleiding geven tot allerlei ongemakken. Je kan bv. last hebben van een zwaar gevoel op de maag en bijvoorbeeld oprispingen. Veel mensen raken bijvoorbeeld moeilijk in slaap of worden ’s nachts wakker als ze te veel of te laat hebben gegeten. Ook voor mensen die last hebben van maagzuur of van reflux, wordt het afgeraden om ’s avonds te veel te eten omdat dit hun klachten kan verergeren.



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 09/06/2011


pub