Tips als je depressief bent

Laatst bijgewerkt: maart 2007

nieuws Hieronder staan enkele tips die voor vele mensen een positief effect kunnen hebben. Voor een ernstige depressie moet u een beroep doen op professionele hulp.

Probeer uit te zoeken of uw depressie een reactie is op een gebeurtenis of een probleem.

Ga na of er iemand in uw omgeving is met wie u over uw gevoelens en eventuele problemen kunt praten. Neem eventueel deel aan een praatgroep

Probeer te aanvaarden dat u een depressie heeft; windt u niet op omdat de genezing zo traag verloopt.

Ga op een normale tijd naar bed, en sta ook op een normale tijd op. Verander zo weinig mogelijk aan uw slaappatroon. Ga niet eerder naar bed, blijf niet langer liggen dan gewoonlijk. Gebruik slaapmiddelen strikt volgens het voorschrift van de dokter, dus veeleer uitzonderlijk.

Zoek afleiding in activiteiten die voor u ontspannend zijn.

Blijf maatschappelijk actief, isoleer u niet;

Zorg regelmatig voor lichaamsbeweging en kies steeds een activiteit waar u echt zin in hebt.

Neem de tijd om te lachen.

Wacht met het nemen van beslissingen die vergaande gevolgen hebben, zoals verhuizen of scheiden.

Zoek geen troost in alcohol of drugs - iedereen kan geholpen worden door het inwinnen van advies of het raadplegen van een arts.

Speel niet zelf voor apotheker. Vraag deskundig advies over medicatie. Besef dat het genezen van een depressie doorgaans niet lukt met medicatie alleen : meestal zijn gesprekken even heilzaam. Als je het niet eens bent met de voorgestelde behandeling, vraag dan een tweede mening.


bron: Belgische Liga van de Depressie
verschenen op : 02/03/2007 , bijgewerkt op 28/03/2007


pub