Voedingtips voor zwangeren

Laatst bijgewerkt: maart 2007
zwanger-en-sport-oefeningen.jpg

nieuws Zorg voor een gezonde, verse, gevarieerde voeding met voldoende aanbreng van energie, eiwitten, vezels, vitaminen, mineralen en vocht.
• Eet op geregelde tijdstippen. Sla vooral geen maaltijd over en neem een stevig ontbijt.
• Eten voor twee is overbodig, maar de zwangerschap is niet het ideale moment om te diëten.
• Vermijd overmatig snoepen.
• Eet vezelrijk. Vezels vergemakkelijken de spijsvertering en voorkomen constipatie. Ze zijn aanwezig in volle rijst, volkorenbrood, volle deegwaren, groenten en fruit.
• Vers seizoenfruit levert u de meeste vitaminen. Een stuk fruit voor of tussen de maaltijden eten is een goede gewoonte.
• Vetstoffen verzekeren de goede werking van uw organisme en zenuwstelsel. Ze bevatten ook vitaminen A en D. U vindt deze vetstoffen in vlees, vis, melkproducten en plantaardige olie. Kies vooral voor olijf-en zonnebloemolie.
• Let op met kaas. Eet enkel gepasteuriseerde kazen, vermijd alle soorten schimmelkazen zoals Camembert, Roquefort, Brie, wegens gevaar voor Listeriosis. Dit is een bacteriële infectie die bij de moeder diarree veroorzaakt en de zwangerschap kan bedreigen.
• Drink minstens anderhalve liter vocht per dag en kies voor water, vers fruit- en groentesap.
• Vervang koffie of thee door kruidenthee.
• Beperk het alcoholgebruik tot maximum één glas per dag.
• Drink voldoende melk of vloeibare yoghurt (halve liter/dag)
• Vermijd frisdranken (te veel suiker).

zie ook artikel : Zwangerschap en voeding



verschenen op : 30/11/2010


pub