Stoomkoken: lekker en gezond

Laatst bijgewerkt: december 2006
stoomkoker-150.jpg

nieuws Stomen is een gezonde, snelle en eenvoudige bereidingswijze. En bovendien bijzonder smakelijk. De techniek wordt vooral in het Verre Oosten toegepast en is eeuwenoud. Bij stomen worden de ingrediënten gegaard in de hete damp van een kokende vloeistof.
De voordelen van stomen zijn groot: de (wateroplosbare) vitamines en mineralen in de ingrediënten blijven beter behouden dan bij “gewoon” koken. Bepaalde vitamines, en vitamine C in het bijzonder, zijn zeer warmtegevoelig en oplosbaar in water. Wanneer de groenten in water gekookt worden, gaat een groot deel van de vitaminen die ze bevatten, verloren in het kookwater. Aangezien bij stoomkoken geen water wordt gebruikt, worden de vitamines en mineralen in de groenten beter bewaard. Bovendien bijven de groenten mooi op kleur en doordat er geen vet wordt toegevoegd is het ook een heel slanke bereidingswijze.
Stomen is zeer geschikt voor groenten, aardappelen en vis, maar ook voor het opwarmen van bv. rijst.

Er zijn verschillende stoomsystemen. Het goedkoopst is een inox uitvouwbaar stoommandje. Dit ‘mandje op pootjes’ plaats je in een kookpot. Er zijn ook speciale stoomkookpannen te koop. Dit systeem heeft als voordeel dat je een flinke hoeveelheid water in de onderste pan kan doen zodat het risico op aanbranden nihil is. Bovendien is het energiebesparend. Je kan op één warmtebron twee gerechten bereiden: je kookt onderin bv. aardappelen en intussen worden de groenten in de stoommand gaar. Je kan ook stomen in een snelkookpan. De Chinese en Japanse keuken kent bamboe stoommandjes met vier tot vijf verdiepingen. Er zijn ook elektrische stoomkokers. Tenslotte bestaan er speciale stoomkookovens. Omdat -in tegenstelling tot het stomen in kokend water of in een microgolfoven- de stoom in de stoomoven gelijkmatig verdeeld wordt over een vooraf ingestelde tijdsspanne, blijven alle ingrediënten knapperig tot het einde van het kookproces.






pub