Spataderen

Laatst bijgewerkt: mei 2006
aderspatjes.jpg

nieuws Spataderen zijn sterk verwijde en kronkelige bloedvaten in de benen net onder de huid. Veel staan is slecht voor spataderen en geeft vaak vochtophoping in de benen.
Het is belangrijk om tijdig in te grijpen en te voorkomen dat de spataders tot ernstige problemen kunnen leiden. Dit geldt vooral voor mensen die gemakkelijk last krijgen van zware benen, bv. voor mensen met een staand beroep, wanneer er in uw familie veel aderspatten voorkomen en voor zwangere vrouwen.
Draag op warme dagen speciale steunkousen die te koop zijn in de apotheek. Wanneer drukkousen niet voldoende helpen, kan het nuttig zijn om echte compressiekousen te dragen. Deze sluiten zeer nauw rond het been en bieden een betere steun dan de gewone drukkousen. Ze moeten zo nauwkeurig passen dat ze per been afzonderlijk gemaakt worden op basis van metingen door een arts die hierin ervaring heeft.
Zonnebaden is geen goed idee wanner je last hebt van aderspatten. Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad geen goed idee. Ook het ontharen van de benen met warme was is af te raden.
Koude douches van de benen zijn bij warm weer evenmin aangeraden. Wanneer je de benen toch wil spoelen, neem je best een lauwe douche met water op lichaamstemperatuur.
Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Indien u een zittend beroep hebt, moet u geregeld, minstens om de 20 minuten zeg maar, even opstaan en rondwandelen. Hebt u een staand beroep, ga dan af en toe even zitten.
Af en toe even gaan liggen, bv. bij een middagdutje, kan helpen. Leg de benen daarbij liefst wat hoger dan het hart. Dit geldt trouwens ook voor het slapen.
Zeul niet met zware lasten.
Tot de beste remedies tegen spataders behoren sporten waarbij u de beenspieren aanspreekt, zoals joggen, wandelen, fietsen, zwemmen en allerhande lichte beenoefeningen.
Er bestaan ook enkele eenvoudige, maar nuttige oefeningen die u nagenoeg overal kan uitvoeren. Zo kan u bv. afwisselend op de hielen en op de tippen gaan staan. Krul de tenen zoveel mogelijk naar boven wanneer u op de hielen staat zodat u voelt dat je kuiten gespannen worden. Zorg echter wel voor de nodige steun wanneer uw evenwicht niet al te best is.

zie ook artikel : Spataders: oorzaken, behandeling en voorzorgsmaatregelen



verschenen op : 30/11/2010


pub