ad

Soja, noten, zaden en bonen voor een gezond hart

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
a-soja-boon.jpg

nieuws De OmniHeart-studie1, gepubliceerd in het Journal of the American Medical Associaton (JAMA), toont aan dat men door het gedeeltelijk vervangen van koolhydraten door eiwitten in de voeding een lagere bloeddruk en bloedcholesterol bekomt. Belangrijke bronnen van plantaardige eiwitten zijn soja, noten, zaden en bonen. Personen met een lage bloeddruk en een laag cholesterolgehalte lopen minder risico op hart- en vaatziekten.
Meer dan 160 gezonde Amerikaanse vrijwilligers namen deel aan de OmniHeart-studie. De studie vergeleek het effect van drie verschillende voedingspatronen op de cardiovasculaire gezondheid.
De drie voedingspatronen onderscheidden zich van elkaar door volgende kenmerken: het eerste bevatte een hogere hoeveelheid koolhydraten, het tweede was rijker aan mono-onverzadigde vetzuren en het derde aan plantaardige eiwitten. De resultaten bevestigen de positieve effecten van de drie voedingspatronen op de gezondheid: ze verlagen de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Indien de koolhydraten echter vervangen worden door plantaardige eiwitten door het integreren van soja, peulvruchten, granen, noten en zaden in de voeding levert dit bijkomende positieve gezondheidseffecten op. Deze gunstige effecten zijn bovendien groter dan die van de voeding rijk aan mono-onverzadigde vetzuren.


bron: JAMA, November 2005, blz. 2455- 2464 Archives of Internal Medicine januari 2006

ad


pub