Minder zout eten

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
zoutvat.jpg

nieuws • Beperk het gebruik van extra zout in de keuken of aan tafel. Eén koffielepel zout bevat ongeveer 2 g. Gebruik in plaats van zout andere smaakmakers zoals verse kruiden, peper en andere specerijen, ui, look, citroen,... Kant-en-klare kruidenmengsels (bv. voor spaghetti, barbecue, salades) bevatten vaak ook veel zout.
• Beperk het gebruik van groentenconserven, bereide soepen en bouillonblokjes, gerookte en bereide vlees- en viswaren, kant-en-klare gerechten, mayonaises en andere sauzen (ketchup, soja...) die vaak veel zout bevatten. Om nog te zwijgen van gezouten koekjes, chips en aperitiefhapjes. Ook sommige ontbijtgranen en koekjes kunnen ondanks hun zoete smaak toch relatief veel natrium bevatten. Niet-bereide diepgevroren producten bevatten geen toegevoegd zout.
• Zeezout bevat evenveel natrium als gewoon tafelzout en is dus niet gezonder. Zeezout bevat weliswaar sporen van bepaalde mineralen zoals b.v. jodium, maar deze hoeveelheden zijn zo gering dat ze nauwelijks iets bijdragen tot het dekken van de behoeften aan deze mineralen. Méér nog: zeezout bevat minder jodium dan tafelzout dat met jodium is verrijkt.
• Natrium kan behalve in zout ook voorkomen in andere ingrediënten en additieven, zoals in bakpoeder (natriumbicarbonaat) en in de smaakversterker mononatrium-glutamaat.
• Verse groenten en fruit bevatten doorgaans minder dan 20 mg natrium per 100 g. Idem voor aardappelen, rijst en deegwaren gekookt zonder zout. Vers vlees en verse vis bevatten gemiddeld niet meer dan 100 mg natrium per 100 g. Melk en melkproducten bevatten eveneens weinig natrium maar het natriumgehalte van kaas kan sterk oplopen naargelang de soort.
• Brood levert ongeveer 500 mg natrium per 100 g (ongeveer 3 sneetjes).

zie ook artikel : Jodium - Belgen eten te weinig jodium

zie ook artikel : Mononatriumglutamaat of E621 (of Ve-Tsin, of MSG )



verschenen op : 30/11/2010 , bijgewerkt op 12/08/2019


pub