Goed ontbijten = goed gemutst en geconcentreerd

Laatst bijgewerkt: oktober 2015

dossier Gezond eten is gezond kiezen én regelmaat in de voeding brengen. Dat betekent drie maaltijden en twee tot drie tussendoortjes per dag. Te beginnen met een goed ontbijt. Laat opstaan, geen zin om te eten, denken dat je vermagert door een maaltijd over te slaan, te weinig tijd enz. zijn slechte redenen om niet te ontbijten.

Een gezond en gevarieerd ontbijt

ontbijt-170-400_03.JPG
Een gezond ontbijt is rijk aan meervoudige koolhydraten, onze gezonde energieleveranciers, en arm aan vet. Het brengt tevens voedingsvezels, vitaminen en mineralen aan. Deze combinatie maakt dat we goed gemutst en geconcentreerd de ochtend doorkomen. Wie ’s ochtends kiest voor een broodmaaltijd , bij voorkeur met bruin, volkoren- of meergranenbrood, kan hier gemakkelijk aan voldoen. Met daarnaast een tas melk of een ander melkproduct zoals yoghurt en wat fruit is het ontbijt compleet. De toespijs kan variëren van hartig tot zoet. Geef de voorkeur aan een magere toespijs, zoals magere kaas en magere vleeswaren. Zoet en vetarm beleg zoals confituur, stroop en peperkoek is te verkiezen boven zoet beleg dat bovendien rijk is aan vetten zoals choco, chocolade en speculaas. Enkel beleg voor een dubbele boterham volstaat. Ook groenten en fruit zijn lekker als toespijs.

zie ook artikel : Brood, broodnodig

Alternatieve ontbijtproducten

Wie het “druk, druk, druk” heeft, wordt sneller verleid door allerhande alternatieve ontbijtproducten zoals ontbijtrepen en ontbijtkoekjes. Soms handig maar meestal ten koste van variatie, regelmaat en gezelligheid. Sommige ontbijtrepen schieten door hun samenstelling beduidend tekort als ontbijt. Zij scoren beter als tussendoortje. Minpunt van veel snelle ontbijtproducten en gezoete ontbijtgranen is ook de zoete smaak , waar veel kinderen dol op zijn, maar die beter wat kan worden ontwend om een verdere verzoeting van de maatschappij tegen te gaan. De afspraak met kinderen dat er voor elke boterham met zoet beleg een boterham met hartig beleg moet worden genomen tempert de aanbreng van zoet en benadrukt het belang van variatie. Een aanbevolen suggestie.

zie ook artikel : Ontbijtgranen

Gevaar voor verkeerde eetgewoonten

In tegenstelling tot een belegde boterham worden ontbijtrepen en -koekjes meestal niet aan tafel genomen, maar onderweg naar school of het werk. Ontbijtkoekjes die van vanuit voedingskundig oogpunt brood kunnen vervangen als basis voor het ontbijt moeten het in de praktijk meestal stellen zonder melk, yoghurt of fruit, een gezonde dosis voedingsmiddelen die bovendien maar zelden later op de dag wordt gecompenseerd.

Voor kinderen blijft een koek tenslotte een koek. Als er in huis geen ontbijtkoekjes meer zijn, zal een andere koek in hun ogen ook wel voldoen. De afspraak dat koeken tot de restgroep van de actieve voedingsdriehoek behoren en slechts als extraatjes zijn toegestaan omdat ze maar weinig of niet bijdragen tot een evenwichtige en gevarieerde voeding kan zo tot verwarring en misverstanden leiden.

zie ook artikel : De Voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies

Samen eten, beter eten

Kinderen die het gewoon zijn om met hun ouders aan tafel te zitten, hebben doorgaans een gezonder voedingspatroon. Samen eten, ook ’s ochtends, bevordert tevens de sociale vaardigheden van een kind. Wie steeds vaker onderweg hapt, riskeert te vervallen in een graaspatroon ten koste van een regelmatig voedingpatroon. Wie regelmatig en meer bewust eet, heeft ook meer aandacht voor evenwicht, variatie en gezelligheid.



verschenen op : 15/03/2006 , bijgewerkt op 29/10/2015


pub