Wat eet een veganist en is veganisme wel gezond?

Laatst bijgewerkt: oktober 2021
persbericht_BeVegan_2021.jpg

nieuws Op 1 november is het World Vegan Day en eveneens de start van de Try Vegan-maand. Met deze campagne wil BE Vegan mensen ondersteunen om de komende weken meer plantaardige voeding op het menu te zetten. Wat betekent dat concreet?

Lees ook: Veganisme: gezond of gevaarlijk?

Wat eet een veganist (niet)?

Vegetariërs eten geen vlees en vis, veganisten eten helemaal geen dierlijke voedingsmiddelen, dus ook geen kaas, melk, yoghurt of eieren, enzovoort. Veel veganisten vermijden bovendien álle dierlijke producten. Ze dragen bijvoorbeeld ook geen kleren van wol en leer, en gebruiken ook geen make-up of shampoo met dierlijke stoffen.  

Lees ook: Hoe voedingstekorten voorkomen als je veganistisch wil leven?

Is veganisme gezond?

Een goed uitgebalanceerde vegetarische voeding kan in alle noodzakelijke voedingsstoffen voorzien. Voor veganisten die geen enkel dierlijk product eten, ligt dat iets moeilijker. In vergelijking met vegetariërs die bijvoorbeeld wel zuivelproducten en eieren eten, heb je als veganist een veel grotere kans op voedingstekorten, onder andere wat vitamine B12, ijzer, calcium, vitamine D en omega 3-vetten betreft.

De laatste tijd is het aanbod plantaardige alternatieven echter enorm uitgebreid. Zo zijn er van veel producten al veganistische versies beschikbaar in de supermarkt, en bovendien zijn veel producten verrijkt met bijvoorbeeld B12 om een tekort te voorkomen. Dat helpt (beginnende) veganisten al een eind vooruit. Als je je goed informeert rond een evenwichtig, volwaardig voedingspatroon is veganistisch eten dus wél gezond. Veel mensen die de overstap maakten getuigen trouwens dat die switch makkelijker was dan verwacht.  

Lees ook: Welke vleesvervangers kiezen?

Mogen kinderen ook veganistisch eten?

In België raden onder meer Kind & Gezin, de Vlaamse Vereniging Kindergeneeskunde en het Vlaams instituut Gezond Leven een veganistisch eetpatroon af voor zuigelingen en jonge kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wegens het risico op bepaalde voedingstekorten. Bovendien hebben kinderen soms al beperkte voedselvoorkeuren, waardoor het gevaar bestaat dat ze te eenzijdig eten nog groter wordt. Wie toch graag wil dat de kinderen veganistisch eten, kan best een voedingsdeskundige raadplegen zodat eventuele tekorten kunnen opgevangen worden door supplementen

Lees ook: Waarom is veganisme niet geschikt voor kinderen en zwangere vrouwen?

Wat zijn de voordelen van de Try Vegan-challenge?

Deelnemers krijgen komende maand drie keer per week een nieuwsbrief vol info, recepten en praktische tips om de plantaardige levensstijl eigen te maken. Uit studies blijkt dat wie veganistisch eet een lager risico heeft op hart- en vaatziekten, diabetes type II, obesitas en zelfs bepaalde kankers zoals darmkanker.

De grootste milieuproblemen waar we vandaag mee worstelen, hebben een link met veeteelt. Denk bijvoorbeeld aan de uitstoot van broeikasgassen, bodemvervuiling, verlies aan biodiversiteit, waterschaarste en ontbossing. Onderzoekers van de University of Oxford concludeerden dat je de CO2-voetafdruk van je voeding met maar liefst 73% kan verlagen door vlees en zuivel te schrappen. Door 1 maand vegan te eten, spaar je gemiddeld 60 kg CO2 en 30.000 liter water. Ten slotte red je zo op één maand maar liefst 30 dierenlevens. Meer info op www.tryvegan.be.

Lees ook: Wat is het verschil tussen tofu, tempeh en seitan?

Bronnen:
https://www.bevegan.be 
https://www.voedingscentrum.nl
https://www.gezondleven.be
https://www.vrt.be
https://www.evavzw.be


auteur: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram