Eet je de schil van fruit beter op of bevat die te veel pesticiden?

Laatst bijgewerkt: november 2021
123-h-appel-schil-11-22.jpg

nieuws Sommige mensen schillen elk stuk fruit dat ze eten uit schrik voor de pesticiden waarmee het bespoten is of gewoon omdat ze de schil niet lekker vinden.
Andere zweren erbij om elke vruchtenschil die eetbaar is naar binnen te werken omdat die boordevol nuttige voedingsstoffen zit.
Wat is nu eigenlijk het best?

Schillen van fruit zitten inderdaad boordevol nuttige voedingsstoffen zoals vitamines, sporenelementen en mineralen. Fruit bevat, evenals groente, ook veel antioxidanten en die zijn vooral geconcentreerd in de schil. Bepaalde antioxidanten in groenten en fruit zijn zelfs in verband gebracht met een lager risico op neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer.

Een appelschil bijvoorbeeld bevat niet alleen een arsenaal aan de vitamines K1, A en C, ze zit ook tjokvol quercitine, dat is een stof die een gunstige invloed heeft op onze immuniteit, longfunctie en hart. Ze huisvest ook urolzuur dat helpt bij het opbouwen van de spiermassa en bij het vermageren. Daarnaast levert ze extra calcium en kalium, ongeveer 20% meer dan een geschilde appel. 
Sinaasappelschil zit dan weer vol hesperidine, een antioxidant die helpt om de bloeddruk en LDL-cholesterol te verlagen. Ze bevat daarenboven ook nog flavanoïden die cholesterolverlagend kunnen werken. Een schijfje sinaasappel in een aperitief of wat zeste in een gerecht is dus goed voor je gezondheid!
Citroenschil zit boordevol voedingsvezels die de eetlust kunnen onderdrukken en de bloedsuikerspiegel stabiliseren. Schillen van citrusvruchten in het algemeen bevatten essentiële oliën met een bestanddeel dat zelfs verschillende vormen van kanker kan afremmen. 

Een ander pluspunt is dat fruitschillen - evenals groenteschillen - een hoog vezelgehalte hebben (vooral pectine) dat zorgt voor een langer verzadigingsgevoel. Naargelang van de soort kan een groente of fruit tot een derde meer vezels leveren wanneer ze met schil wordt gegeten. 
Deze vezels vormen tevens een belangrijke voedingsbron voor de nuttige bacteriën die in onze darmen leven. Wanneer ze zich daaraan te goed doen, vormen ze vetzuren met een korte keten die zeer gezond zijn en het risico op darmkanker verminderen. 

Hoe zit het dan met de pesticiden? 
Een vrucht pellen of schillen is de meest efficiënte manier om pesticiden te verwijderen die de schil zijn binnengedrongen. Met wassen wordt maar ongeveer 40% van de residuen op fruit verwijderd. Toch weegt het risico om via de fruitschil wat extra pesticidenresidu naar binnen te werken niet op tegen de gezondheidsvoordelen die de extra voedingsstoffen in de schil opleveren. Bovendien zijn de toegestane hoeveelheden pesticiden op vers voedsel heel streng gereglementeerd en veel lager dan schadelijk zou kunnen zijn.  

Conclusie
Een eetbare schil zoals die van appel, peer, nectarine, perzik, pruim en citrusvruchten kan je dus gerust opeten nadat je de vrucht grondig gewassen hebt. Je doet er zelfs goed aan want ze bevat heel veel nuttige voedingsstoffen!
Kiwischil klinkt niet meteen aantrekkelijk maar is eigenlijk ook perfect eerbaar. 

Bron: ‘Fabels en Feiten over Voeding en Gezondheid’
van Eric De Maerteleire
uitgegeven door Manteau


auteur: Hilde Deweer, lifestylejournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram