Rookverbod op het werk

Laatst bijgewerkt: januari 2006

nieuws Excuses, er staat een verkeerde link bij de dagelijlkse tip voor verantwoord afvallen. Daarom staat verantwoord afvallen én roken op het werk samen in dit artikel.
De redactie

Rookverbod op het werk

stoppen-roken.jpg
Vanaf 1 januari mag niet meer gerookt worden op het werk. Het KB van 19 januari 2005 over de bescherming van werknemers tegen tabaksrook vervangt het oude principe van 'hoffelijkheid' door 'het recht op werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook, voor elke werknemer. Dit recht wordt aangevuld door 'een rookverbod in al deze ruimten (kantoor, de gangen, de refters, de vergaderzalen, de toiletten, de ontvangstruimten,...)". Werkgevers kunnen, na overleg met het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, werknemers de gelegenheid bieden te roken in een apart lokaal.
Het KB geldt (voorlopig) niet voor horecazaken, werkzaamheden in openlucht en privéwoningen.
Op school geldt al langer een rookverbod in gesloten ruimtes waar de leerlingen toegang hebben. Dit betekent dat u o.a. niet mag roken in de gangen, op de trappen, in liften, toiletten, leslokalen, refter, secretariaat, bibliotheek, recreatiezaal, sportzaal, feestzaal... De wetgeving zegt niets over open ruimtes – zoals de speelplaats – of ruimtes waar de leerlingen niet komen. Worden leerlingen niet toegelaten in leraarskamers of directieruimtes, dan vallen deze niet onder de beperking; als de leerlingen daar echter wel af en toe ontboden kunnen worden, dan worden ook dit niet-rokersruimtes. Het verbod geldt ook buiten de schooluren, en voor niet-leerlingen. Ook voor opendeurdagen of ouderavonden worden geen uitzonderingen gemaakt.

zie ook artikel : Stoppen met roken: een uitdaging

Verantwoord afvallen

weegschaal-2-150.jpg
Veel mensen denken negatief over een dieet. Dit is vaak ten onrechte, want een dieet betekent niet altijd dat u minder moet gaan eten. Het houdt vooral in dat de verhouding van de voedingsmiddelen beter in balans wordt gebracht. Meestal kunt u gewoon blijven eten wat u lekker vindt en worden alleen het tijdstip van eten en de samenstelling van het menu gewijzigd. Met een op uw persoonlijke situatie afgestemd dieet bent u in staat uw gewicht binnen bepaalde grenzen langdurig constant te houden.

Algemene aanwijzingen om verantwoord af te vallen en te voorkomen dat de kwijtgeraakte kilo’s er weer snel bijkomen:
• Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot een kilo per week
• Een gevarieerd eetpatroon met een beperkte hoeveelheid calorieën
• Het beperken van de hoeveelheid vet
• Matig zijn met voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd
• Het drinken van alcohol beperken
• Regelmaat aanbrengen in het eetpatroon en rustig eten
• Meer bewegen
Het gebruik van vermageringskuren, afslankpillen, laxeermiddelen, hormoonkuren en middelen die de stofwisseling veranderen, is niet aan te bevelen. Ze kunnen gevaarlijk zijn, hun effect is vaak van korte duur en ze zijn bovendien zeer duur. Gebruik dergelijke middelen alleen in overleg met uw arts.






pub