Lijd jij aan een ‘smartphone pink’?

Laatst bijgewerkt: augustus 2021
123-smartphone-gsm-email-10-12.jpg

dossier Een smartphone is ongetwijfeld een deugd op vele vlakken, maar onvermijdelijk leidt intensief gebruik tot lichamelijke ongemakken. Steeds vaker krijgen dokters mensen over de vloer met armklachten, nekklachten en spierblessures die het gevolg zijn van veelvuldig tokkelen, swipen en positioneren van de smartphone. Een aandoening waarvan recent sprake is op socialemediaplatformen is de ‘smartphone pink’, een deuk in de pink door de manier waarop smartphonegebruikers hun toestel vasthouden.

Hoe krijg je een smartphone pink?
Volgens Pareena Patel, apotheker bij LloydsPharmacy (UK) is er nog geen klinisch bewijs dat smartphones specifiek onze pink kunnen beschadigen. Het is ook geen officiële medische aandoening of term. Toch zijn er redenen om aan te nemen dat overmatig telefoongebruik onze spierfunctie kan beïnvloeden en onze gewrichten kan beschadigen, met name in de duim- en polsregio.

Patel verklaart: "We weten bijvoorbeeld dat RSI (repetitive strain injury) een veel voorkomende aandoening is die de spieren en zenuwen aantast als men ze overmatig gebruikt of vaak herhaalde bewegingen moet maken. Daarom is het waarschijnlijker dat mensen die regelmatig hun smartphone gebruiken RSI oplopen dan een ‘smartphone pink’. Uit sommige onderzoeken blijkt ook dat overmatig gebruik van smartphones leidt tot pijn in de duim en zelfs de handfunctie kan verminderen."

Volgens Brandon Donnelly, Amerikaans hand-, pols- en elleboogchirurg, ontstaat de blessure door langdurige druk op de huid, waardoor het lokale weefsel verhardt en een litteken vormt, vergelijkbaar met eelt die gevormd wordt als je een potlood vasthoudt. De binnenzijde van de vinger, waar de grotere telefoons op rusten, heeft bovendien zenuwen die kwetsbaar zijn voor compressie, wat leidt tot gevoelloosheid en tintelingen.

Lees ook: Meer spier- en gewrichtsklachten bij senioren door tablet

Hoe voorkom je smartphoneblessures?
Pareena stelt enkele manieren voor om de pijn in je hand te verlichten en het risico op smartphoneblessures te verminderen.

1. Zachte handoefeningen
Bij problemen in de vingers kan je enkele zachte oefeningen doen die je spieren rekken en gewrichtspijn verlichten. Een daarvan is de ‘vingerkrul’. Daarvoor klem je je hand samen tot een vuist, vervolgens laat je je vingers voorzichtig los en rek je ze uit. Deze oefening herhaal je tot vijf keer per dag in reeksen van vijf.

2. Alexandertechniek
De Alexandertechniek kan helpen om spier- en skeletproblemen te verbeteren. Hoewel men deze techniek meestal hanteert bij problemen met de lichaamshouding, kunnen sommige principes van de techniek je helpen begrijpen hoe je bewegingen, ook de bewegingen bij smartphonegebruik, al je lichaamsdelen beïnvloeden.

Tot die principes behoort een meer bewuste benadering van je dagelijkse activiteiten, zodat ze je ten goede kunnen komen in plaats van te schaden. Een ander principes helpt je inzien dat de relatie tussen je hoofd, nek en wervelkolom van vitaal belang is voor een optimale werking van het lichaam.

3. Uitschakelen
De meest voor de hand liggende manier om eventuele pijn in je handen te verminderen, is een smartphone detox. Probeer dus je smartphone een tijdje niet te gebruiken, al is het maar een uurtje. Dat is niet alleen goed voor je fysieke, maar ook voor je mentale gezondheid. 

Je kan ook proberen om je telefoon plat op een oppervlak te leggen voordat je hem gebruikt, zodat je hem niet met je hand hoeft vast te pakken en je vingers om moet krullen.

Lees ook: Hoe leer je je kind omgaan met een smartphone?

Bronnen:
https://www.healthline.com
https://www.mirror.co.uk
https://www.dailymail.co.uk
https://brandondonnellymd.com


bron: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram