Hoe richt ik mijn (thuis)kantoor ergonomisch in?

Laatst bijgewerkt: juli 2021
In dit artikel
Hoe richt ik mijn (thuis)kantoor ergonomisch in?

dossier De uren die je besteedt achter je computer – thuis of op kantoor – kunnen flink aandikken. Het is daarom belangrijk dat jij of je werkgever investeren in ergonomisch materiaal, zodat je fysieke en mentale gezondheid gewaarborgd blijven.

Wat is ergonomie?

Ergonomie is de wetenschap die zich bezighoudt met het aanpassen van technische hulpmiddelen aan de behoeften, de capaciteit en de beperkingen van de mens. De werkomgeving wordt met andere woorden aangepast aan de werknemer. Dat vertaalt zich meer specifiek in een correcte werkhouding, werkplekinrichting, correct zitgedrag achter de pc, het verplaatsen van lasten, aangepaste handgereedschappen enzovoort.

Ergonomie kan je werk dus makkelijker en aangenamer maken, wat de productiviteit op de werkvloer ten goede komt. Werknemers zullen namelijk minder vaak ziek vallen door lichamelijke klachten die bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een onaangepaste stoel. De werkgever is overigens volgens de Welzijswet verplicht om een ergonomische werkplek aan te bieden.

Tips voor een ergonomische werkomgeving

Als je een kantoorjob uitoefent, is een goede zithouding cruciaal. Op die manier kan je ontspannen werken, zonder dat je daar onnodig spieren voor aanspant.

  • Met een ergonomische bureaustoel kan je zithoogte, rugsteun en armsteunen verstellen, zodat die optimaal zijn aangepast aan je lichaamshouding. Iedereen heeft namelijk andere lichaamsverhoudingen en het is belangrijk dat onze schouders te allen tijde ontspannen zijn.
  • Daarnaast moet het beeldscherm op ooghoogte staan. De ideale afstand tussen je ogen en het scherm is 80 cm. Het beeldscherm is dan nog goed leesbaar, en je hoeft niet met je ogen te knijpen of je nek te bewegen. Als je een laptop gebruikt, kan je gebruik maken van een laptophouder.
  • Een goede zithouding betekent ook dat je elleboog en pols zich op één lijn bevinden. Als je toetsenbord of muis te ver van je af staan, kan dat lichamelijke klachten opleveren. Plaats je toetsenbord dus vlak onder je beeldscherm en je muis dicht tegen je toetsenbord.
  • Een belangrijke ergonomische doelstelling bestaat er ook in het zittend patroon te doorbreken. Lange tijd onafgebroken zitten, is namelijk niet goed voor onze gezondheid en concentratie. Regelmatig switchen tussen sta- en zithouding kan een oplossing zijn. Daarvoor worden soms ‘stawerkplekken’ ingericht. Ook afwisselen tussen een bureaustoel en een kruk of bal kan helpen. 
  • Voorts is een voetensteun een dankbaar ergonomisch hulpmiddel. Op die manier kunnen de voeten plat op de grond of op de voetensteun staan voor een optimale lichaamshouding.


Naast een goede zithouding is ook aangepaste verlichting belangrijk voor een ergonomisch werkklimaat. Door te weinig licht kan je namelijk vermoeide ogen krijgen, maar te fel licht is ook schadelijk. Dat kan je oplossen door bijvoorbeeld dimlicht te gebruiken, zodat je zelf de lichtsterkte kan bepalen. Een bureaulamp kan bovendien handig zijn als je documenten moet lezen of opstellen. Die plaats je het het best aan de tegenovergestelde bureauzijde van de hand waarmee je werkt: aan de linkerzijde als je rechtshandig bent en omgekeerd.

Bovenstaande tips gelden evenzeer voor het thuiswerk. Wie de afgelopen coronajaren vaak in de zetel of aan de keukentafel heeft gewerkt, zal misschien wel rug- of nekklachten ontwikkeld hebben. Zorg dus ook thuis voor een ergonomische bureaustoel, alternatieve zitoplossingen of een zit-stabureau.

Bronnen:
https://www.securex.be/nl/personeelsbeleid/welzijn-op-het-werk/preventie-en-bescherming/ergonomie
https://www.mensura.be/nl
https://www.starterslink.nl/waarom-een-ergonomische-werkomgeving-zo-belangrijk-is/
https://ors.od.nih.gov/
https://www.startstanding.org/proper-workplace-ergonomics/
https://www.acerta.be/nl/werkgevers/themas-en-dossiers/welzijn-preventie/ergonomie


bron: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram