Wat is de ideale lichaamshouding als je achter je computer zit?

Laatst bijgewerkt: augustus 2021
123-h-rugpijn-computer.jpg

nieuws

Het is zeer belangrijk dat je een goede houding aanneemt achter je computer of laptop. Dat zorgt voor een comfortabel gevoel tijdens het werken, maar het vermijdt ook dat je last krijgt van rug- en nekklachten. 
Dergelijke klachten beïnvloeden niet alleen je productiviteit, ze verminderen ook je levenskwaliteit. Onderzoek  toont aan dat een slechte houding zelfs gepaard kan gaan met het ontwikkelen van een gebrek aan zelfvertrouwen. 

Nu thuiswerken de nieuwe norm is geworden, komen houding-gerelateerde lichaamsproblemen zoals hoofdpijn, rugpijn en tintelingen in de arm vaker voor. Veel mensen die van thuis uit werken, investeren niet in een ergonomische bureaustoel of zitten te lang en in een slechte houding achter hun computer. Lage rugpijn is het meest voorkomende probleem. Onze rug houdt er immers niet van om lange tijd in dezelfde houding te worden gehouden, vooral niet zittend. Af en toe eens rondlopen is al een goede start. Daarnaast kunnen een paar kleine aanpassingen in je houding en de setting van je werkplek al een wereld van verschil maken. 6 tips voor een goede lichaamshouding achter je computer.

1. Ondersteun je onderrug 
Om lage rugpijn te vermijden ga je best met je zitvlak helemaal tot tegen de rugwand van je stoel zitten. Daarna plaats je een klein en stevig kussen (of een lumbale rol) in je rugholte. Door de ruimte tussen je rugkromming en de stoel op te vullen geef je extra steun aan je lumbale wervelkolom. 

2. Buig je ellebogen op 90 graden
De ideale hoogte van je bureau of klavier is die waarbij je ellebogen op 90 graden gebogen zijn tijdens het typen. Heb je een stoel die verstelbaar is in de hoogte, zorg er dan voor dat ook de armleuningen op die hoogte staan. 

3. Houd je kin evenwijdig met de grond
Wanneer je uren aan een stuk naar een scherm kijkt dat te hoog of te laag staat, kan je last krijgen van nekpijn en cervicogene hoofdpijn. Die ontstaat vanuit de nek en komt vaak aan één zijde van het hoofd voor. Door je scherm vlak voor je gezichtsveld op ooghoogte te plaatsen kan je dit probleem vermijden. 

4. Trek je kin naar achteren 
De meeste desktop werkers hebben de neiging om hun kin wat vooruit te steken wanneer ze naar hun scherm kijken. Dat kan leiden tot pijn in de cervicale wervelkolom (halswervels C1 tot en met C7). Een goede houding is om je kin naar achteren te trekken tot hij zich vlak achter je sleutelbenen bevindt. Daarna doe je alsof je kin een tennisbal die eronder zit, moet vasthouden. 

5. Open je schouders
De meeste mensen laten hun hoofd en schouders wat hangen en dat is zeer nefast voor de ruggengraat en de rug. Om die hangende houding te vermijden rol je je schouders voorzichtig naar achteren. Als je dat goed doet, voel je dat de spieren in je bovenrug zich aanspannen.

6. Buig je knieën op 90 graden en zet je voeten plat op de grond
Een goede houding begint met je voeten, die vormen de basis van je lichaam en van je houding. Als je voeten niet plat tegen de vloer gedrukt staan, is het vrijwel onmogelijk om je wervelkolom recht te houden. En al zeker niet als je dat uren aan een stuk moet doen. 

Bronnen:

Cervicale wervelkolom - Fysiotherapie Claessens | Van de Rijt
fysiotherapieclaessensvanderijt.nl
www.greatist.com


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram