Futloos en neerslachtig? Volg deze 9 stappen naar meer vitaliteit

Laatst bijgewerkt: mei 2021

dossier

Normaal gezien brengt de lente kriebels, maar door de coronapandemie en het aanhoudende koude, natte weer voelen veel mensen zich eerder futloos en vermoeid. Deze 9 tips helpen om jouw energieniveau weer op te krikken. Op zich hebben ze weinig met elkaar te maken, maar hoe meer tips je toepast, hoe meer je de impact ervan zal merken wat vitaliteit betreft. 

1. Luister naar je lichaam

Weinig mensen nemen de tijd om eens stil te staan bij wat in ze omgaat, vaak uit schrik om nare, pijnlijke gevoelens naar boven te brengen. En toch is het belangrijk om nu en dan wat tijd te nemen voor jezelf en bewust stil te staan bij wat je lichaam wil vertellen. Pas dan kan je ook effectief gehoor geven aan wat je lichaam werkelijk nodig heeft. Niet alleen emotioneel, maar ook fysiek. Probeer bijvoorbeeld na de lunch eens te voelen hoe je lichaam reageert op de voedingsmiddelen die je at. 

2. Een gezonde geest in een gezond lichaam

Het is een cliché als een huis, maar je bent wat je eet. Als je jouw lichaam niet voldoende vitamines, mineralen, eiwitten en vetten biedt, kan het onmogelijk optimaal functioneren. Probeer op voorhand te bepalen wat je zal eten, zodat je niet met een hongergevoel de kast moet induiken op zoek naar iets om dat knagende gevoel te stillen, want de kans is groot dat die snelle hap een ongezonde hap is. In de Westerse keuken liggen de lege calorieën, de vele additieven in de vorm van producten als frisdrank, koffie, gevulde koek of eenvoudige kant-en-klare maaltijd voor het grijpen, maar gezonde voedingsmiddelen evenzeer. Noten, olijven, rauwkost, fruit en wat zwarte chocola doen wonderen voor je, en daarnaast is en blijft water superbelangrijk om de afvalstoffen af te voeren en je voedingstoffen op de juiste plaats te krijgen.

3. Vezels voor je vertering

Het is je spijsvertering die ervoor zorgt dat de goede eigenschappen van gezond voedsel ook daadwerkelijk in je lichaam komen. Natuurlijk eten en een natuurlijk eetritme aanhouden - waarbij je tussendoortjes schrapt - kunnen daarbij helpen. Geef ook de voorkeur aan plantenvezels om je darmfunctie te optimaliseren. Plantenvezels zitten onder andere in groenten, knollen en fruit, en idealiter eet je 'r zo een 500 gram per dag. Haal je dat niet? Dan kan een uitgebalanceerd vezelpreparaat op basis van verschillende planten helpen om je spijsvertering te verbeteren.

Wil je meer weten over het nut van vezels in je hele lichaam? Ontdek de Energetica Natura podcast.

4. Stap voor stap

ad_energetica natura_bijbeeld.jpg

Voel je je niet goed in je vel? Misschien een beetje angstig? Dan is het normaal dat je je liever in de zetel terugtrekt, maar dat gevoel mag niet blijven aanhouden. Probeer te weerstaan aan die drang, trek je stapschoenen aan en maak een wandeling. Alle stappen helpen. De buitenlucht en beweging zorgen ervoor dat je dieper inademt en meer zuurstof binnenkrijgt, wat je lichaamsfuncties alleen maar stimuleert. En wedden dat je 't leuk vindt? 


5. Respecteer je dag- en nachtritme

Niet fit zijn en slecht slapen, zijn vaak onlosmakelijk verbonden. Sterker nog, het is een vicieuze cirkel die je maar moeilijk kan doorbreken. Overdag wat meer bewegen, gezond eten en plezier maken kunnen echter wel een positief effect hebben op je nachtrust. Daarnaast kan je ook nog andere dingen doen om je slaappatroon te verbeteren.

6. Reik je hand uit

Na al dat anderhalvemeteren is het heel belangrijk om elkaar - op een veilige manier weliswaar - opnieuw te gaan opzoeken. Neem contact op met familie, geef een belletje naar die oude vriend en geef ook je kat wat extra knuffels. De fysieke nabijheid zal je laten stralen, ook binnenin. 

7. Supplementen als ondersteuning

Supplementen kunnen je fysieke en mentale gezondheid een boost geven. Denk bijvoorbeeld maar aan:

Aswhagandha is één van de bekendste adaptogene plantjes. Adaptogenen herstellen de disbalans die ontstaat door stress. En zo ondersteunt Ashwagandha heel breed: het ontspant, bevordert je gemoed en helpt je beter te slapen. Wil je meer gerichte suppletie, dan kan een deskundig arts of therapeut je zeker helpen.

8. Heb geduld

Hoewel de vitaliteit bij de ene al na enkele dagen weer op peil is, kan het bij anderen iets langer duren. Wie ziek is geweest, bijvoorbeeld, zal iets meer geduld moeten hebben. Geef in elk geval niet op. Beetje bij beetje zal je de vruchten plukken van de inspanningen die je doet. En het zal het waard zijn. 

9. Vraag waar nodig om hulp

Wist je dat mensen gelukkig worden als ze anderen kunnen helpen? Aarzel dus niet om een beroep te doen op iemand, of dat nu een zorgkundige, een vriend, een buur of nog iemand anders is. Een helpende hand of een luisterend oor zal jou de kracht geven om het leven weer vast te pakken. 
Omgekeerd ook trouwens. Misschien kan jij iemand anders ergens bij helpen en ook op die manier energie putten? Samen we de wereld mooier.

In samenwerking met Energetica Natura


bron: Energetica Natura


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram