ad

Neerslachtig en onverminderd moe? Negen handvatten naar meer vitaliteit

Laatst bijgewerkt: mei 2021

dossier

Een dik jaar corona heeft voor iedereen anders uitgepakt. Ook al laat de zon zich steeds meer zien, veel mensen ervaren niet de normale lentekriebels en vernieuwde energie die bij dit jaargetijde horen. Zo ontzettend moe, slecht slapen, zich down voelen en nauwelijks een uitweg zien in hoe het dan verder moet: het zijn veel gehoorde klachten. Herken je je hierin? Pak onze virtuele hand, we nemen je graag mee naar meer gezondheid en vitaliteit.

Onderstaande puntjes lijken allemaal op zichzelf staande factoren die van invloed zijn op je gezondheid, maar in je lichaam werkt dat niet zo. De factoren ondersteunen en versterken elkaar. Probeer zoveel mogelijk te integreren. 

1. Luister naar je lichaam

Vraag je wel eens oprecht af hoe je je nu werkelijk voelt? Stil en met je aandacht naar binnen? Dat kan best eng zijn, zeker als je het niet gewoon bent en er wellicht veel nare, pijnlijke gevoelens zijn in je lichaam. Toch is dat het begin. Je lichaam geeft namelijk continu signalen wat het al dan niet fijn vindt en het is de kunst dat steeds nauwkeuriger te horen. Hoe reageert je lichaam bijvoorbeeld op je lunch? Ben je winderig of meer moe. Of voel je je warm en behaaglijk? Het zijn belangrijke markers waarop je lichaam laat weten welke voeding werkelijk voedend is. Probeer tijdens de dag met regelmaat als het ware je lichaam te checken. 

2. Voed je lichaam met goede informatie

Voeding is feitelijk niet anders dan informatie; alle vitamines, mineralen, eiwitten en vetten zijn nodig voor gezondheidsondersteunende processen en zijn zeker nodig wanneer je herstellende bent. Ze voeden het lichaam tot op celniveau. Ook het typisch Westerse eten, de lege calorieën, de vele additieven in de vorm van producten als frisdrank, koffie, gevulde koek of de eenvoudige kant-en-klare maaltijd, informeert je lichaam maar dan in ondermijnende zin. Suikerrijke en sterk bewerkte voedingsmiddelen zijn aanlokkelijk, zeker als je weinig energie hebt. Maar weet dat je meer energie krijgt van voeding waar je lichaam echt wat aan heeft, zoals noten, olijven, rauwkost, fruit en wat zwarte chocola. En drink vooral veel water om de afvalstoffen af te voeren en je voedingstoffen op de juiste plaats te krijgen.

3. Zorg goed voor je spijsvertering: vezels zijn de sleutel

Je spijsvertering bepaalt in hoeverre al het moois van de voeding ook daadwerkelijk je lichaam in komt. De meeste mensen ervaren een sterke verbetering van hun spijsvertering wanneer ze meer natuurlijk gaan eten en een natuurlijk eetritme aanhouden (alle tussendoortjes laten staan). Vooral de plantenvezels zijn erg belangrijk voor de darmfunctie; ze stimuleren de darmmotoriek en voeden de darmbacteriën. Je krijgt deze plantenvezels binnen door een ruime hoeveelheid groenten, knollen en fruit te eten, minimaal zo’n 500 gram per dag. Lukt dat niet, dan kan een uitgebalanceerd vezelpreparaat op basis van verschillende planten uitkomst bieden om je spijsvertering te verbeteren.

Wil je meer weten over het nut van vezels in je hele lichaam? Ontdek de Energetica Natura podcast.

4. Beweeg en haal bewust adem

ad_energetica natura_bijbeeld.jpg
Je voelt je belabberd, bent misschien angstig en je trekt je terug, op zich een natuurlijke reactie. Elk dier doet dat en ook voor de mens werkt het bij acute aandoeningen of trauma. Echter als je je chronisch belabberd voelt, werkt het niet! Dus weersta je neiging om op de bank te hangen, opnieuw Netflix aan te zetten en kom in beweging! Hoe klein je eerste stap ook is. Vanuit beweging, ga je als vanzelf dieper ademen en krijg je meer zuurstof in je hersenen en rest van je lichaam. Samen met de andere stappen, is dit essentieel om beetje bij beetje fitter te worden.   

5. Respecteer je dag- en nachtritme

Niet fit zijn en slecht slapen, gaan vaak hand in hand. Het is een vicieuze cirkel waar je vaak lastig uitgeraakt. Terwijl een dag waarin je lekker bewogen hebt, gezond gegeten hebt, gelachen hebt en het zonnetje hebt gezien, vaak resulteert in een gezonde nachtrust. Gelukkig kun je zelf veel doen om je slaappatroon te verbeteren.

6. Zoek verbinding

We hebben elkaar nodig, zeker in een tijd als deze waarin het normale sociale contact zo lang aan banden is gelegd. We gedijen net als dieren het best onder fysieke nabijheid; ons zenuwstelsel komt dan het meest tot rust. Uit studies blijkt dat ook: in de zogenoemde ‘blauwe zones’ de afgebakende gebieden waarvan de bevolking meetbaar langer leeft, heeft de bevolking hechte sociale banden. Is dat voor jou niet direct voorhanden, zorg er dan voor dat je contact zoekt op andere manieren en knuffel eens extra met je huisdier. 

7. Ondersteun met supplementen

Je kunt je fysieke en mentale gezondheid ondersteunen met supplementen. De meeste mensen hebben baat bij een dagelijkse basis van:

Aswhagandha is één van de bekendste adaptogene plantjes. Adaptogenen herstellen de disbalans die ontstaat door stress. En zo ondersteunt Ashwagandha heel breed: het ontspant, bevordert je gemoed en helpt je beter te slapen. Wil je meer gerichte suppletie, raadpleeg dan een deskundig arts of therapeut. 

8. Heb geduld

De één heeft slechts een schop onder zijn billen nodig om zijn/haar normale leven weer te herpakken en de mogelijkheden te bekijken in plaats van te leven in de wereld van de beperkingen. Voor de ander ligt dat complexer. Misschien ben jij ergens deze maanden geveld door Corona en voel je je nog steeds uitgeput. Ook voor jou gelden bovenstaande stappen, echter zal je dan meer geduld moeten hebben. Het zullen in eerste instantie baby-stapjes zijn naar meer gezondheid. Dat maakt niet uit. Ook jij zult weer gezonder worden!

9. Vraag waar nodig om hulp

Wist je dat mensen gelukkig worden als ze anderen kunnen helpen? Dus schroom niet om hulp te vragen bij zaken waar je tegenaan loopt. Het kan iets zijn waar je bij vrienden of buren voor terecht kunt. Wellicht heb je professioneel ergens hulp bij nodig. Het is heel normaal dat je het niet alleen kunt. Andersom geldt ook: misschien kun jij ook iemand ergens bij helpen? Met elkaar maken we de wereld mooier.

In samenwerking met Energetica Natura


bron: Energetica Natura

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub