Diabetes: waarom is lichaamsbeweging zo belangrijk?

Laatst bijgewerkt: maart 2021
unspl-m-sport-beweging-lopen-11-3-21.jpg

nieuws Zowel bij de preventie als bij de behandeling van diabetes speelt lichaamsbeweging een sleutelrol. Elke verhoging van de intensiteit en duur van de activiteit is gunstig.

De Amerikaanse gezondheidsautoriteiten houden al vele jaren toezicht op een project genaamd het Diabetes Preventie Programma. Ongeveer 30 medische centra nemen deel aan de studie, die tot doel heeft na te gaan in welke mate leefstijlinterventies diabetes type 2 (T2D) kunnen uitstellen of voorkomen bij personen met een hoog risico (pre-diabetici, met verminderde glucosetolerantie).

Een evaluatie van de veranderingen in lichaamsbeweging werd onlangs afgerond. Het gaat om zo'n 3000 mensen die gedurende ongeveer 12 jaar zijn gevolgd. Elk jaar rapporteerden zij informatie over veranderingen in hun lichaamsbeweging, terwijl de onderzoekers hen periodiek een versnellingsmeter lieten dragen om objectieve gegevens te verzamelen over hun neiging om te "bewegen". Om de zes maanden werd bij bloedonderzoek de bloedsuikerspiegel gemeten, eerst in nuchtere toestand en vervolgens na suikerconsumptie (oraal geprovoceerde hyperglycemie of glucosetolerantietest).
150 minuten per week stevig wandelen
Het resultaat is bijzonder leerzaam, aangezien blijkt dat elke toename van de lichaamsbeweging gepaard gaat met een vermindering van het risico op het ontwikkelen van diabetes. Het minimumstreefcijfer is 150 minuten per week, in een tempo dat overeenkomt met stevig wandelen. Van cruciaal belang is ook dat het gunstige effect van lichaamsbeweging aanzienlijk groter is bij deelnemers die bij aanvang minder actief waren.

Professor Philippe Chanson (medische website Egora) zegt hierover: "Dit onderstreept het belang van lichaamsbeweging bij diabetespreventie, wat artsen zou moeten aanmoedigen om zowel lichaamsbeweging als gewicht in overweging te nemen bij het adviseren van patiënten met een hoog risico. We weten dat overgewicht in belangrijke mate bijdraagt tot het risico op het ontwikkelen van diabetes, en dat gewichtsverlies een essentieel onderdeel is van diabetesbeheer. Lichaamsbeweging mag dus zeker niet worden verwaarloosd, noch in termen van preventie, noch in het kader van een behandeling."

Bronnen:
diabetesjournals.org
www.diabetes.be

Lees ook: Zes gouden tips om diabetes te voorkomen


bron: Diabetes Care (https://care.diabetesjournals.org)


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram