ad

Wetenschapscafé: Opvoeding... Alles onder controle?

Laatst bijgewerkt: maart 2021
123_kinderen_moeder_stress_burnout_ruzie.jpg

agenda We weten allemaal dat opvoeden geen kinderspel is. Kinderen grootbrengen doe je in deze eeuw bij voorkeur liefde- en vertrouwensvol en niet langer via eenzijdig eenrichtingsverkeer. Mild ouderschap, positief opvoeden, risicovol spelen, loslaten, rust en ritme. Een greep uit de sleutelwoorden als het om opvoeden gaat.

 
Maar hoe speel je dit allemaal klaar? Hoe bedien jij de teugels die je als (pleeg-, stief- of groot-)ouder, leerkracht, begeleider of opvoedkundige in handen hebt? Geef je veel vrijheid aan je kroost of ben je eerder beschermend? Wat als je ondanks goeie bedoelingen en vele inspanningen toch het gevoel hebt dat je faalt in je opvoeding? En het gevoel dat je ein-de-lijk alles onder controle hebt: bestaat dat wel?
Wetenschapscafé
Helena Sienaert (Arteveldehogeschool) en Lieselot De Wilde (UGent) buigen zich over verschillende opvoedingskwesties in een nieuw wetenschapscafé, dat op dinsdag 20 april om 19.45 uur vanuit De Krook wordt uitgezonden. Volg de livevideo gratis mee op de facebookpagina. Je kan het café daar achteraf trouwens herbekijken. Inschrijven of een facebookaccount hebben is niet nodig.
 
Enkele vragen die naast de jouwe (via deze link) aan bod kunnen komen:
  • In welke mate voeden we onze kinderen anders op dan vroeger?
  • Welke maatschappelijke factoren hebben een invloed op onze ideeën over opvoeding?
  • Hebben ouders, scholen, opvang en vrije tijdsorganisaties dezelfde visie op opvoeding? In welke mate is dat opportuun?
  • Heerst er een andere opvoedingsstijl als we spreken over adoptie, pleeggezinnen, instellingen of de voormalige weeshuizen?
  • Wie grijpt wanneer in bij een risicovolle opvoedingssituatie? De ouders, de leerkracht, de begeleider of een bevoegde instantie zoals de overheid?
  • Controleren en sturen we te veel in plaats van kinderen zelf te leren omgaan met risico’s?
  • Risicovol spelen ... Is dat niet hetzelfde als gevaarlijk spelen? Vanaf welke leeftijd is dat haalbaar?
  • Wie kan het best inschatten of een (speel)situatie risicovol is? Het kind of de volwassene? 
  • Hoe bepaal je of een risico aanvaardbaar is? En wanneer en hoe moet je tussenkomen bij het spelen?
  • Welke voor- en nadelen levert het op als we kinderen zelf hun grenzen laten verleggen en niet (meteen) fysiek tussenkomen?  
  • Hoe kan je als ouder, leerkracht, opvoeder of begeleider in de kinderopvang of vrije tijd een veilige maar uitdagende omgeving creëren met risico’s op maat?

Meer info: 
www.wetenschapscafe.be
www.facebook.com

Lees ook: Parentale burn-out: wat constante stress met ouders doet




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub