Kan je best voor of tijdens de maaltijd drinken?

Laatst bijgewerkt: februari 2021
123m-eten-ontbijt-koppel-5-8.jpg

nieuws Veel mensen zeggen dat je beter niet kan drinken bij het eten, maar klopt dat wel? En drink je dan beter vóór of na de maaltijd?

Drinken voor het eten
Wie drinkt voor hij aan tafel gaat, vult z’n maag al gedeeltelijk met water, waardoor je minder gaat eten. Uit een Engelse studie, waaraan 84 volwassenen met overgewicht deelnamen, bleek dat wie gedurende 12 weken een halve liter water drinkt voor het eten gemiddeld 2.4 kilogram verliest. Een gemakkelijke truc dus voor wie de calorie-inname wil beperken.
Drinken tijdens het eten
Water drinken vermindert de zuurtegraad die door de maag wordt geproduceerd en voorkomt zo een opgeblazen gevoel. Bovendien helpt het bij de spijsvertering. Dat geldt trouwens voor plat én voor licht bruisend water. Probeer wel telkens kleine slokken te nemen en drink dus geen volledig glas in een keer. 

Drink je alcohol? Probeer dan toch af te wisselen, bijvoorbeeld één glas wijn, één glas water. Dat helpt om het lichaam te hydrateren, aangezien alcohol uitdroogt. Bovendien kan alcohol het risico op brandend maagzuur vergroten, aangezien het de druk in de slokdarmkringspier verlaagt. Dat is de afsluiting tussen de maag en de slokdarm. 

Bronnen:
https://www.eoswetenschap.eu
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
https://www.mayoclinic.org

Lees ook: Tips voor een betere vertering


bron: Sofie Van Rossom - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram