ad

Wat zijn die spiertrekkingen tijdens je slaap?

Laatst bijgewerkt: januari 2021
unsplash_slaap_bed_vrouw_2020.jpg

nieuws Misschien heb je het ook al meegemaakt: net wanneer je in slaap aan het vallen bent, word je weer wakker geschud door een plotse, onwillekeurige spiertrekking. Dan heb je waarschijnlijk een zogenaamde hypnagoge schok gehad, beter bekend als een slaapstuip. Het is een vervelend, maar gewoonlijk ongevaarlijk probleem, en er bestaan verschillende eenvoudige tips om er minder last van te hebben. 

Volgens schattingen heeft zeven op de tien personen al eens een slaapstuip gehad. Maar waarschijnlijk ligt dat aantal nog een stuk hoger, want mensen zijn zich niet altijd bewust van de spiertrekkingen, aangezien je er niet altijd wakker van wordt. Sommigen ervaren tijdens de schok het gevoel dat ze aan het vallen zijn. 
Brein op scherp
Het is niet geheel duidelijk wat deze onwillekeurige spiertrekkingen in bed veroorzaakt, maar er zijn verschillende theorieën. Volgens een hypothese zouden stress en angstige gedachten je brein op scherp houden terwijl je lichaam zich tracht te ontspannen, waardoor je hersenen bij het in slaap vallen nog signalen van alertheid uitsturen en stuiptrekkingen veroorzaken. Opwekkende middelen, zoals cafeïne en nicotine, kunnen op gelijkaardige wijze het brein blijven prikkelen. 

Hoewel lichaamsbeweging in het algemeen de slaap bevordert, kan het ook slaapstuipen uitlokken, wanneer je aan sport doet kort voor het naar bed gaan. Dan geef je namelijk je brein en spieren niet genoeg tijd om te ontspannen na de actie. Hypnagoge schokken kunnen daarnaast het gevolg zijn van slechte slaapgewoontes, zoals een onregelmatig slaappatroon of slaaptekort

Lees ook: 20 tips om beter te slapen

Simpele tips
Er bestaan verschillende simpele tips om slaapstuipen tegen te gaan. Zo is het een goed idee om vroeg genoeg in de dag aan lichaamsbeweging te doen, zodat je genoeg tijd hebt om tot rust te komen. Drink geen koffie laat op de dag en pas ook op met nicotine en alcohol. Kies voor kalmerende activiteiten voor het slapengaan, zoals een boek lezen of naar rustgevende muziek luisteren, best bij gedimd licht en zonder je telefoon of computer bij de hand. Ademhalings- en meditatieoefeningen kunnen helpen om verder te ontspannen.
Ledematenbewegingsstoornis en rusteloze benen
Meestal zijn deze tips voldoende om klachten tegen te gaan, maar niet altijd. Als je regelmatig last blijft hebben van schokken in je ledematen, heb je misschien periodic limb movement disorder (PLMD) of periodieke ledematenbewegingsstoornis. Bij deze slaapstoornis maken je benen, en soms ook armen, vaak ongecontroleerde schoppende en schokkende bewegingen terwijl je slaapt. Dat kan je slaapkwaliteit ernstig aantasten. 

PLMD gaat vaak samen met het restless legs syndrome (RLS), het rusteloze benen syndroom, maar het is niet hetzelfde. Bij RLS heb je in bed een vervelend – vaak brandend en kriebelend – gevoel in de benen, dat je doet bewegen en slapen bemoeilijkt. Als je last hebt van dergelijke klachten, is het beter om een arts te raadplegen. Soms zal een slaaponderzoek nodig zijn om het specifieke probleem vast te stellen.

Lees ook: Nycturie of nocturie: moet je 's nachts vaak opstaan om te plassen?

Bronnen: 
https://www.healthline.com
https://www.medicalnewstoday.com
https://www.psychologytoday.com
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl
https://www.gezondheidsnet.nl


bron: Andy Furniere - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub